Tuesday, October 31, 2023

Kadang kadang kita take a break...

Kena tarik hand brake jap then rehatkan minda...


Lagu ni lagu heal saya.... korang ada lagu korang?

If Allah can move you from January to December He can surely move you from shame to fame, insults to results, sorry to glory, disgrace to grace, labour to favour, mockery to victory. Just have faith.

Baru baru ni saya pergi kelas biblioterapi. Apa tu biblioterapi? Mencari penyembuhan melalui kekuatan kata kata. Dunia biblioterapi, satu pendekatan unik yang menggunakan kuasa buku dan tulisan untuk membantu manusia memahami, menyembuhkan dan berkembang sebagai individu. Kehidupan hari ini penuh dengan tekanan dan cabaran yang berbeza beza membuatkan kita merasa sepi, bingung dan hilang arah. Disinilah biblioterapi memainkan peranan penting. Ia konsep baru penyembuhan jiwa melalui kata kata. Baik bait ayat yang tepat menjadi jambatan untuk mencari penyembuhan dan transformasi diri. Dengan menggunakan kata kata yang bermakna kita dapat mencari inspirasi, kebijaksanaan dan pemahaman yang membawa harapan dan penyembuhan dalan hidup kita. Kita tidak bersendirian. Kita ada kata kata yang dapat memberi keselesaan, harapan dan kebijaksanaan yang diperlukan untuk menghadapi kehidupan seharian.

Baru je pergi kelas, tiba tiba semalam saya diuji dengan konflik dalaman. Ye. Saya sangat down... sangat sangat...sangat... apa yang saya boleh lakukan?... hibernate.. tak nak jumpa orang. nak bersendirian.tidur. tidur.tidur. then tidur lagi.pagi ni saya bangun.. dengan harapan saya dah ok. but ia semakin worst.. banyak fikiran negatif masuk... dan seuai solat subuh, kalau selalunya saya akan membaca Quran saya tak baca.. ssaya ambil buku pengenalan biblioterapi ni yang saya dapat masa kursus, ia ibarat sinar baru untuk saya.

Get up or give up. Belajar sabar dan redha. Untuk mencapai bahagia kita kena lalui rasa derita..

How to finish everything you start. Kena start balik all over again and again...

F- Focus on one priority task

I- Ignore interruptions or distractions

N-Now is the time, not later or tomorrow.

I-Initiate and innovate so you keep going

S-Stay the course however tough it gets

H-Hail finishing by celebrating your accomplish.

Saat menulis ni saya tengah berperang dengan my weakness actually..

How to instantly feel better? 

Saya praktiskan balik apa yang saya belajar...

Overthinking = Write... so kita dapat keluarkan apa yang terlebih tu dalam bentuk tulisan..

Tired = Nap ... sekejap pun takpe... deep nap...

Anxious = Meditate... trylah.. boleh nampak impak n fast result..

Sad = Exercise.... walaupun hanya angkat tangan atau gelek gelek..

Stressed = Go for a Walk... 

Angry = Liten to music..

Burn out = Read...

Korang pun boleh cuba... walk the talk... jangan pandai cakap... buat.. buat sampai jadi....


Lots of love,

Rahimah Al Barr.



No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...