Sunday, April 8, 2012

masak masak....

Assalamualaikum.. dah lama tak upload citer.. kengkadang tu, meronta ronta jiwa ni... tapi dek kerana kesibukan masa, tak dan la nak berkongsi cerita.. hehehe... hari ini saya ingin bercerita tentang masak masak....

Saya memang suka masak... cuma dek kerana kesuntukan masa saya jarang masak, kalau ada masa memang saya takkan lepaskan peluang untuk masak dirumah....




ni atas permintaan mr hubby... nak minta masakkan sambal godok ngan sotong goreng tepung.... ni sesi menyiang sotong n udang.. memang saja tak kopek kulit udang tu... baru sedap...a.k.a malas... hehehehe......

ada orang tak  buang kulit sotong tu, tapi saya suka buang kulitnya... bukannya apa, kalau sotong tangkap sendiri takpe, tak perlu siang... tapi kalau beli kat pasar tu mesti disiang, coz menurut seorang kawan rapat saya, sotong yang dibeli di pasar biasanya sudah di campur dan di letak dengan bahan kimia... jadi, perlu la di siang kulitnya...

jadi dah jadi habit, semua orang pun tanya... so jawapan saya sama jer la...






ni antara bahan utama.... kelapa parut.... selalunya saya guna kelapa segera, tapi mr hubby suka guna kelapa parut...so guna la kelapa parut...penat mak memerah noks..hahahaha.....

kelapa parut yang di perah sendiri tu rasanya lebih sedap kot... atau ini yang di panggil mindset...

walhal sama je la... santan kotak ke... santan perah ke.... tapi ikutkan je la kemahuan suami...







ni antara bahan bahan untuk sambal godok...kenapa la namanya godok pun saya tak tau... pelik.. hahaha... tapi tak apalah... yang penting sedap....

semua bahan bahan ni di siang dan di tumbuk... bagi mereka yang kurang rajin tu boleh la blender... tapi mr hubby saya suka sangat ditumbuk.. asli katanya, ikutkan ajelah...

mr hubby saya ni pandai masak, dulu dia yang ajar saya... bila dah pandai saya masak la sendiri....

Alhamdulillah... life is learning process... nak dengan tak nak je...






inilah dia sambal godoknya... rasanya lebih kurang macam lemak cili padi, cumanya sedikit likat dan pekat....

makan ngan nasi panas memang ler sedap....

boleh juga makan ngan pucuk ubi kuahnya.... pucuk ubi yang direbus....di gumpal gumpal dan di tabur dengan kuah godok ni... pergh... memang sedap sangat...

ermph.... lain kali saya upload pula resepi sotong goreng tepung... :) senang... sedap dan mudah disediakan....


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...