Saturday, August 20, 2011

Bahagia atau kaya..?

Assalamualaikum.. ermph..malam ni nak citer sikit pasal BAHAGIA atau KAYA ...Dalam kepala otak saya selalu keluar macam-macam persoalan. Kali ini kita cerita tentang BAHAGIA dan KAYA. Adakah seorang yang kaya-raya bahagia? Adakah bahagia membuatkan kita kaya? Adakah kebahagian dan kekayaan bukan segaa-galanya? Itu yang sedang bermain main di fikiran saya ini.

Sesambil tengok citer di tv1 ni sangat best..membuka minda saya... tajuknya 100 hari.. perbezaan antara orang kaya dan orang miskin yang bakal menempuh alam kematian...


Tiba tiba teringatkan mr hubby...yang sibuk bekerja hingga berhari hari tak balik... ermph...selangkah kita melangkah menuju kematian...jadinya kita tak tau bila masanya kita dijemput ilahi.. jadi masa yang berlalu amatlah berharga..sebab tu bila mr hubby selalu tak balik, saya selalu mengingatkan dia...dunia di kejar, akhirat dijunjung... hidup bukan menongkat dunia...

Ada orang cakap family kami ni bahagia,walaupun mr hubby sibuk sentiasa.. Tapi adakah itu ditafsirkan sebagai bahagia? Kebahagiaan seseorang itu bagaimana hendak diukur?Bagi saya, kebahagiaan seseorang itu amat la subjektif. Ini kerana kebahagiaan yang diingini oleh seseorang itu adalah untuk memenuhi ruang kosong dalam hidup mereka.

Ada yang bertanya, bahagia ke saya hidup macam ni..? Berjauhan dengan mr hubby...ermph... actually, kita yang memilih dan tentukan...kebahagiaan milik kita..cara bagaimana kita mengubah situasi yang tegang menjadi situasi yang menyeronokkan...

dulu, saya seorang yang amat negatif, sehingga saya cuba mengubah hidup saya...Alhamdulillah..Allah lorongkan saya ke arah  yang lebih positif, dengan banyak membaca, ia juga menambah pengetahuan saya serta membantu saya mengubah situasi yang buruk kepada yang lebih baik...



Saya pernah mengusik mr hubby... "abang ni keje sampai tak balik balik, mesti nak kaya kan..? ermph.. bolehlah abang bagi ima duit banyak...kalau gitu, bolehlah abang gantikan masa dan ketiadaan abang selama ni dengan duit ye..?" ermph... merajuk mr hubby bila saya usik begitu...bila ditanya lebih mendalam, mr hubby tak mampu memberikan jawapan yang pasti... 



So, kebahagian yang dimiliki harus dijaga, tidak salah menginginkan sebuah kebahagian kerana ia adalah sebuah kekurangan yang ingin dipenuhi.Kebahagian bukan datang dari kekayaan tapi kebahagian itu datang dari ALLAH s.w.t dan kekayaan itu juga datang dari ALLAH s.w.t

perlu ke kita kaya untuk merasa bahagia..? ermph...persoalan ini biarlah kita sendiri yang menjawabnya....

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...