Friday, December 30, 2011

tentang dhia...

Assalamualaikum guys... saya rasa satu fenomena baru... bila sana sini bercerita tentang dhia... dan saya juga mengambil kesempatan untuk melihat sendiri cerita tersebut di www.tonton.com.my.. memang touching... tetapi suka saya nak ambik tentang moral of the story from that dramas...



memang saya tak mengikut pun cerita ini.. tapi dek kerana ramai yang bercerita di fb dan sebagainya, itulah yang membuatkan saya tertarik untuk menonton ceritanya.. lebih lebih lagi bila my family kata macam pernah tengok 'cerita' itu... so, layanlah juga...

itulah realiti kehidupan.. dan jangan terperanjat jika itu memang benar benar terjadi di dunia nyata.. kerana itulah pentingnya kita membuat perancangan kewangan khususnya wasiat dengan lebih berkesan..

berwasiat ini mampu untuk melindungi orang orang yang kita sayang dari teraniaya lebih lebih lagi jika mereka tidak disukai oleh keluarga kita sendiri..bimbang esok esok hak orang yang kita sayang itu dipinggirkan.. nasib baik dalam cerita ini dhia itu tiada anak.. kalau ada? uish lagi la susah...sempat nak promote erk..hahahaha...

actually saya sendiri pernah melihat dengan mata kepala saya ni bagaimana beratnya seseorang menanggung fitnah yang dilempar kerana hasad dengki...dan cerita itu sangat sangat sinonim dengan diri saya sedikit masa dahulu... difitnah dan dilempar dengan tuduhan yang sangat cantik plot penceritaannya...sampai si pelakunya bebas melakukan jenayah yang hanya Allah mampu menghukumnya...

berat mata memandang, berat lagi mereka yang memikul... uish... sangat sangat merana beb... bila kita di tuduh sedangkan kita tak pernah dan langsung tidak terfikir untuk melakukannya...

dan bercerita tentang mak zikir, ku salmi yang terlalu taksub dengan bomoh...sehingga sanggup membomohkan besan sendiri...dan menuduh keluarga besannya pula membela saka bagai....kuasa sihir tu lebih hebat dari kuasa Allah pada mereka ni sehingga sanggup menyekutukan Allah..

bomoh! bomoh! bomoh! dan bomoh canggih pula.... boleh pos barang sihirnya melalui pos laju... siap ada nota2 lagi...uish..dunia..dunia...

sebenarnya cerita ini adalah berkait kait sedikit dengan pengalaman hidup saya sendiri... so kepada mereka yang berhati kauduk seperti mak mertua dhia dan adik ipar dhia itu, berubahlah... jangan sampai mati ditelan dek bumi kerana mulut anda yang berbau seperti longkang dan lahanat itu...

alangkah bagusnya kalau mereka itu bertaubat atas perbuatan mereka...bila tengok tentang dhia ini, membuatkan saya mengimbau kembali kisah kisah lama... kalau boleh saya nak padam memori saya supaya tidak menjadi seorang manusia yang pendendam... jangan la saya jadi sama seperti mereka itu.... 

mereka yang tersesat di jalan Allah.. sanggup menduakan Allah semata mata memuaskan nafsu sendiri... 

2 comments:

Anonymous said...

Subhanallah,ia sebuah cerekarama tapi benar-benar berlaku... sabo ajela

imahrahimah said...

tak sangka... bila dah berlaku depan mata... tak terkata apa apa...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...