Sunday, September 30, 2012

Sakit gigi.....

Asalamualaikum ..... Adoiiiiii.... Sakitnya gigi..... Ermmpphhh.... Kenapa?.... Pasal ni la...


Braces oh braces....ikutkan hati tak mau pakai braces ni... Tapi dek kerana doktor, saya pun ikutlah nasihat dia... Pheww... Sakitnya... Bulan pertama saya pakai getah berwarna turqoise... Nampak macam biru kehijauan sikit...

Bulan ni saya pilih biru.......

Kronologi:

Dua tahun lepas, doktor advice saya untuk pakai braces, Tanpa pikir Panjang,saya bersetuju bila doktor kata bimbang bila gigi saya berlaga sejajar dengan peningkatan usia bimbang gigi saya rosak dan pecah....

Mula mula kena cabut semua geraham bongsu yang ada.. Bulan pertama, satu batang dicabut... Masih boleh tahan..

Bulan kedua pun sama... Macam takde rasa... Bulan ketiga lagi la tak rasa apa... Bila bulan ke empat, nak cabut geraham bongsu sebelah bawah kanan, ada masalah.... Doktor minta saya ke pakar... Bila ke pakar, doktor kata kena buat minor operation coz gigi saya rosak dan kerosakan itu telah merebak ke gigi sebelah... So, kena cabut dua batang sekaligus...

Mujurlah masa tu mr hubby temankan saya...masa cabut, akar gigi kedua patah separuh dalam gusi jadi doktor terpaksa potong dan keluarkan akar tersebut... Sebahagian gusi saya terpaksa dibuang...

Ya Allah, sakitnya....saya tak mampu berjalan dan berdiri lama... Sebulan saya tak kerja dan hanya mampu duduk dan baring di dalam bilik yang gelap... Tak boleh bising... Tak bole kena cahaya... Buat apa pun sakit....Dan kerana itu, saya fobia untuk meneruskan hasrat memasang braces... Sehinggalah bila bulan puasa baru ni, gigi saya pecah....

Tak tahu puncanya, gigi saya berlaga dan pecah... Mula mula satu, lepas tu bila doktor check, ada beberapa gigi dah start berlaga....mungkin dalam tempoh terdekat akan pecah sebagaimana gigi yang pecah hari itu.... Sebatang je kena rm560 kosnya....

Huu... So, saya decide untuk pasang semula braces... Oleh kerana saya masih fobia, maka doktor  buat sebaik mungkin....

Jadinya, masa hari pertama, saya tak rasa sakit langsung! Doktor hanya pasang besi dan dawai.... Tak masukkan ring langsung.. Dia kata lepas sebulan nanti baru citer....

Ni lepas sebulan, doktor bagi tau kena cabut dua batang gigi... Bulan seterusnya baru masuk ring.... Adoyai... Dia tanya nak cabut sebatang sebatang ke, cabut dua batang terus? Kalau cabut sebatang dulu, sakit dua kali.... Ni kira kalau cabut dua dua batang sakitnya sekali... Terpengaruh dengan kata kata doktor, saya pun setuju untuk cabut dua batang...

Nah..sekarang rasakan..! Bisanya tak terperi... Darah tak berhenti dari pagi hingga ke malam....

Tak bole makan.....

Tak bole minum....

Tak bole tidur....

Tak bole duduk....

Apa pun tak bole.... Semuanya sakit..... Menahan sakitnya.... Mujur ada mr hubby yang menemani saat sakit begini....

Dia kata, cuba buat sesuatu yang saya suka, supaya dapat mengalih kesakitan yang saya alami ni... So.. Saya pun buka la blog dan mula mencari ilham..... Tapi tak datang datang.... Akhirnya melepaskan apa yang dirasa saat ini...

Sakit...

Sakit......

Sakit.......

Saya memang tak tahan sakit... Bila sakit merengek macam budak kecil.... Hehehehe.... Itu kata mr hubby la.. Sebenarnya nak manja manja... Hahahahahahaha.... Bila lagi nak mengada ngada ngan dia...

Sayang dia ketat ketat.... Dialah yang paling memahami saya saat ini...my

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...