Tuesday, September 14, 2010

beza dulu....dan...sekarang...

assalamualaikum......takde dulu...takde sekarang........itu citer yang nak diketengahkan hari ni........

dulu....takde keta...jalan kaki....kesana..kesini.....boleh pun.....
sekarang....ke mana mana naik keta....kalau takde keta..semua keje tak menjadi.....

dulu....selalu bawa bekal gi keje.....boleh dikatakan tiap2 hari bawa bekal....
sekarang.....dalam setahun....tak pernah sehari pun bawa bekal......

dulu...tidur beralaskan tilam nipis..berbumbungkan atap bocor....
sekarang...tilam tebal pun rasa nipis....bumbung ok pun nak ganti baru......

dulu....katil bujang kongsi berdua pun tak kisah.....
sekarang..... katil king pun tak cukup ruangnya....

dulu...naik keta buruk takde halnya...sume ok...
sekarang..naik keta buruk...malu.....jatuh imej.....

dulu...rm 50 tu kira dah banyak....boleh pakai seminggu....
sekarang...rm 500 pun tak cukup...belum sampai seminggu dah habis......

dulu....bawa laptop kehulu hilir bangganya rasa....
sekarang...laptop dah tak nak....nak i phone...senang nak dibawa kesana sini....

takde dulu..takde sekarang....
oleh itu...ingatlah masa susah supaya kita tak leka masa senang...
terima kasih ya Allah kerana memberi aku peluang untuk melalui semua itu.....
menginsafkan aku apabila aku mula menjadi bongkak dan sombong....
setiap kali aku mendapat sesuatu yang aku idamkan waktu dulu, membuatkan aku menghargai barang itu kerana aku tau betapa payahnya untuk mendapatkan sesuatu......alhamdulillah....


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...