Friday, September 24, 2010

kereta oh kereta.....

assalamualaikum....ermph....hari ni aku nak citer pasal kereta....kerana kelakar bila teringatkan pertanyaan si manja aku sorang tuh.... "mummy...mummy dah jatuh miskin ker sebab tu mummy pakai kereta buruk nih...?"..ketawa besar aku dengar....

ermph...kereta pertama dan masih terpahat di hatiku... JCC6898 Toyota Corolla 1.6 SEL... kereta kesayangan aku dan mr hubby...kereta pemberian mr hubby selepas berkahwin.....kereta ni dah di modified...enjinnya dah masuk enjin twin cam...turbo...ermph...aku ni tak ler berapa pandai..tapi mr hubby bagitau ler...kalau bawa keta ni... bunyinya...pergh..tak hengat...tapi masa aku ngan hubby ke cameron highland beberapa tahun lepas...kereta tu tenggelam kerana kitorang tinggalkan kat umah mak..kebetulan masa tu banjir besar melanda johor.....so...kereta tu kena la baiki......nak tunggu spare part dia....kereta tu pun dah mula memburuk dibengkel...dan akhirnya pemilik bengkel jual kereta tu kat besi buruk...hangin betul aku.......bengang......

dan dari itu mulalah episod tukar ganti kereta...kereta yang aku pakai dalam tempoh 10 tahun ni...antaranya...kereta buatan Malaysia...antaranya Wira 1.5...Waja 1.6...kancil pun pernah....dari kereta biasa hingga la ke kereta sederhana mewahnya.....Ford Ranger...Hilux...Kia Optima 2.0...Rexton...Wish...dan ada beberapa lagi yang aku dah lupa jenisnya....

dan mr hubby ni pula jenis seorang yang suka membela kereta kereta lama....antaranya van lama....toyota crown...nissan lama....pajero...dan memacam lagi..tapi ada kereta yang aku masih ingat...toyota crown...yang telah pun di upgrade...dari enjin biasa ke enjin 1J....memula aku pun tak tau 1J tu apa..dia cakap pasal enjin SUPRA...entahlah..yang penting kereta tu bole jalan sudahlah..itu pandangan aku la...

dan akhirnya hampir dua tahun aku memakai kereta yang sama...iaitu Waja 1.6...dah tak havoc lagi tukar tukar kereta....aku pun dah tak selincah dulu bawa kereta....pada aku zaman kegemilangan bawa kereta laju2 bukan lagi dihati aku.....kereta tu juga aku buat kerja dan cari makan....hinggalah satu kejadian yang tidak diingini berlaku sebelum aku ke sabah.....

kereta waja tu accident dan mr hubby bawa kereta tu kekampung....balik dari sabah...aku dah takde kereta...kebetulan pula mr hubby baru beli sebuah lagi kereta lama proton saga 1.6...JCJ1730 platnya.... kereta tu nampak buruk coz catnya dah mula turun warnanya...tapi enjin still tip top....auto lagi....sementara kereta waja tu dibaiki mr hubby soh pakai kereta saga yang nampak buruk tu....aku ok jer....pada aku...selagi kereta tu bole membawa aku dari destinasi A ke destinasi B..dah cukup dah...lain pula pandangan tomei aku.... dia malu... tiap kali aku ambik dia dari sekolah...dia mesti sembunyikan diri dia...lepas tu dia mengadu..."i'm very disappointed..u used this old car...why mummy..?at least when u drive our waja...i'm proud of you...."then aku pula selalu jer nasihatkan dia..."sayang.....mummy nak tanya...kalau kita nak g umah nenek...mummy bawa kereta buruk ni sampai tak?..." dia angguk......dua dua kereta sampai kan?...kalau takde kereta...bole tak kita sampai umah nenek...? dia geleng...so...kenapa perlu malu...?

kesian gak tengok tomei aku tu....dia tak biasa susah...bila ditimpa sedikit musibah ni...dia mula goyah....kecik kecik dah nampak keegoan dak tomei ni...hehehe....gelihati pun ada...sampai lah raya baru baru ni...daddy dia bawa kereta toyota crown yang dah siap di solek....cat baru....kereta buruk juga...cuma dah diperbaiki dan cat baru..itu je....bangga nya dia bukan kepalang....siap dia cakap..."mummy..our life is back....we're rich...rich u know..." hahahaha...ketawa besar aku dengarkan petahnya mulut dia berkata kata..."daddy...i'm proud of u lah....u save my life..my friend cannot boo again to me..they said mummy's car is not good...old car..poor car..now...they must know that we rich... my friend must see our car....i want to tell them that my dad have a big car...."...kelakar betul tengokkan tomei aku ni....

mr hubby pula syorkan aku untuk ambik satu lagi kereta.....kereta baru...bukan kereta lama macam dia...dah memang minat dia...bila difikir fikirkan balik...aku rasa aku dah mula jatuh hati dengan kereta lama ni...pertama...kereta ni dia dibeli cash...takde hutang...kedua..kereta ni masih boleh digunakan...hanya perlu disolek jer...dulu...masa mr hubby beli kereta toyota crown tu..aku geleng kepala...membazir je...lama dah dia beli kereta tu...buruk..compang camping keretanya...tapi bila dah dibaiki dan diupgrade...lawa pula....mungkin duit yang nak bayar ke kereta baru tu aku bole simpan....ataupun percepatkan baki bayaran pinjaman rumah kami....memang ler rumah aku ni tinggal lagi 9 tahun....tapi kalau aku percepatkan lagi bayaran rumah ni...mungkin aku boleh tambah a new asset...ermph...kalau beli kereta...ada susutnilai...lama lama kereta ni tak berharga..berbeza dengan rumah...makin lama makin berharga.....

ish...ish..ish....perlu ke kita bawa kereta baru demi menjaga imej?...kalau dulu jawapan aku...YA...tapi kini... aku tak rasa ia penting...itu ibarat...BIAR PAPA asal BERGAYA...tapi pada aku..biar NAMPAK PAPA tapi BERHARTA.....betul tak...? kereta bukan ukuran kekayaan...elakkan pembaziran....ukur baju dibadan sendiri....sebagai penasihat kewangan...aku perlu mempraktiskan apa yang aku pelajari....dan itulah yang cuba aku lakukan untuk beberapa tempoh ni...alhamdulillah...Allah lorongkan aku ke arah itu....terima kasih ya Allah...dan kini tugasku untuk memastikan tomei aku juga begitu.....amin.....

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...