Monday, September 6, 2010

me n hubby

Assalamualaikum....hari ini buat aku tersedar....dan akhirnya semua gambar tidak bertudung dari aku telah dipadamkan....kerana...kerana aku takut seandaianya aku meninggal semalam...gambar tidak menutup aurat dariku ditonton oleh ramai walaupun aku tiada lagi..terseksa mayatku nanti....ish...apa la aku ni...terpikir sampai macam tu sekali....tapi itulah yang berlaku kepada segelintir teman teman fb ku yang baru meninggal dunia baru baru ini....gambar arwahnya di jadikan tontonan ramai...lebih lebih lagi dalam keadaan mengaibkan....aku taknak jadi macam tu...insyaAllah...memang sebelum ini aku on off pakai tudung...waktu kerja aku bertudung...tak kerja tidak bertudung....lebih lebih lagi kalau bersama dengan mr hubby..... dia kengkadang tak suka aku bertudung... macam minah endon katanya...dia lagi suka kalau berjalan ngan dia aku tak bertudung....ermmphhh...dulu aku ikutkan aje... sebab takut dia cari yang lain....tapi kalau bertudung ke tak bertudung ke...kalau dia nak cari yang lain...pastinya dia akan tetap cari yang lain...betul tak......?


Gambar ni pula gambar yang tak berapa lama la... gambar raya tahun 2007 la.. kalau tak silap...masa ni beraya kat umah family belah aku...biasanya aku n hubby bersepakat untuk bergilir gilir beraya...seronok sangat masa ni...tiap tahun memang meriah...maklumlah..keluarga aku besar... sama gak ngan hubby....kalau sedara mara dok berkumpul memang ler...tak cukup tangan nak melayan...biasalah....masa ni la kitorang sedara mara dok beramai ramai...ber chit chat... hehehe... masa ni juga la banyak benda yang nak dikongsi....dari satu citer ke satu citer..dari satu topik ke satu topik....ermph,....lepas tu berkonvoi beramai ramai kerumah sedara mara yang lain....ish.....tak sabar nak tunggu raya lagi ni....... yelah..time time raya la baru terasa kemeriahan nya....
masa ni pula kat cameron...bercuti sambil berkursus...seronok masa ni..cuma yang tak seronok masa nak balik.....rasa macam taknak balik je....tapi....kenalah balik....sebab banyak tugas dah menunggu masa ni...banyak sangat kerja nak kena buat...tanggungjawab....kena selesaikan tanggungjawab kita.....every year..at least once a year mesti gi bercuti ngan family....kalau tak jauh2..kat dekat dekat pun ok..tapi mesti pergi....bukan apa...memang kalau boleh aku nak macam tu...sebab...masa aku dulu...tak pernah dapat berjalan....mak abah orang susah...adik beradik ramai...mana la sempat nak berjalan....kereta 1 tak muat....yang ada...keretanya cuma satu....kang ada yang tertinggal....lebih baik tak pergi semua...itu kata abah.....so...sekarang ni..bila ada rezeki lebih...memang aku bawa dorang berjalan...buat sukakan hati dorang aje.....lagipun...itulah masa kita nak bersama sama dengan keluarga...berseronok selepas penat bekerja.....seronok bila dikenang kenang masa lalu...tapi...tak boleh la terbawa bawa...sebab hidup mesti diteruskan...masa lalu dah jadi sejarah....esok masa hadapan...dan hari ini bakal menjadi sejarah...jadikan masa mendatang lebih bermakna agar ia menjadi sejarah yang gemilang dan baik untuk diingati...selamanya......kitalah yang mereka sejarah itu kan...? kita yang mampu untuk melakar sejarah untuk diri kita sendiri...takde orang lain yang boleh melakukannya selain dari diri kita sendiri.......



Gambar ni masa zaman memuda dulu..... masa ni aku belum bertudung lagi....pergi berjalan ngan hubby n kengkawan ke melaka....tetiba teringat kan kengkawan lama......kak as... kak ida.... kak ila.....ermph...antara kawan yang rapat ngan aku dulu....ermph...kebanyakan kawan kawan aku dulu lelaki...cuma 3 orang tuh jer la yang rapat ngan aku.....kawan masa sekolah dulu pun lost contact....cuma eryanna harun jer yang masih setia bersama dengan aku sampai sekarang...yang lain..? ada juga la yang contact....cuma tak serapat dengan eryanna.....ermph..masa zaman memuda dulu...masa aku sentiasa dipenuhi dengan aktiviti....seronok....kerja...balik kerja...kerja part time.... balik kerja part time gi kelas mengaji....penat..tapi seronok... aku kerja sambil belajar....lepas satu kelas...satu kelas aku ambik...ingat lagi....aku senaraikan apa yang aku nak buat dalam satu kertas dan kertas tu aku letak dalam wallet... dan aku pastikan cita cita aku berjaya mengikut apa yang aku nak masa tu....dan paling membanggakan kertas tu masih ada dalam kotak barang lama aku..... keluarga aku bukan orang senang... jadinya..aku nak ubah hidup keluarga aku... alhamdulillah Allah dorongkan aku ke arah tu.....ingat dulu... ingat sekarang...kerana kesusahan hidup yang pernah dilalui buatkan aku beringat.... susah dulu....susah sangat.....kerana kesusahan la aku bekerja keras.... aku ambik diploma in business study...part time... dan aku juga ambik course accounting...english course...dan macam macam lagi....semangat aku masa tuh kuat sekali....aku tak malu nak belajar....aku tak malu menjinjing buku ke hulu hilir... saat orang lain tidur..aku pula sibuk buat kerja part time... ambik kontrak ngan company secretary untuk buat akaun syarikat...kontrak aku.. 6 bulan RM10k...bayaran yang aku terima..masa tu tahun '98....besor sangat masa tu
rasanya......dan dari duit tu la aku bantu keluarga aku...bila teringat zaman tu rasa bersyukur sangat masa tu...

insyaAllah...bila berkesempatan aku akan menyambung ceritaku ini.......

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...