Tuesday, September 7, 2010

cinta hatiku

assalamualaikum.... hari ni nak citer pasal klip video lagu kangen band ni....untuk pengetahuan u olz... lagu ni mengingatkan aku tentang kisah cinta ku yang tak kesampaian..chewah.... hehehe... bole ke..? ermph... nak citer jugak...bukan untuk memburukkan sesapa tapi sekadar perkongsian dari hati ke hati..... 

citer ni bermula masa sekolah dulu.....cinta remaja...aku ada sorang kawan..namanya lan...RAZLAN...dah arwah pun... dia ni abang angkat aku masa havoc2 dulu...aku ni kira nakal la jugak masa kekecik... sebab kekurangan kasih sayang kot...aku kenal abang lan masa dok melepak ngan kengkawan masa kat kotaraya dulu...masa tu aku gi cari buku kat book store... terlanggar dia masa naik escalator...dia crossing nak turun aku laks naik....

lama kawan ngan dia...dari form 1 to form 5....dan dia berbeza dengan orang lain....dia sangat baik...masa aku ponteng sekolah agama dulu...dia datang jemput...dan dia banyak bagi nasihat pada aku supaya tak mensia siakan zaman persekolahan..jangan sampai bila aku dah tua aku menyesal.....aku suka berkawan ngan dia...berada disamping dia buat aku rasa damai dan tenang.... abang lan ni anak orang kaya....nak dibandingkan dengan aku yang miskin ni....jauh benar...tapi dia tak malu berkawan dengan aku....

satu hari tu abang lan ajak aku gi melawat bapa kawan dia meninggal...aku pun ikut...tapi aku minta tukar baju dulu coz...masa tu baju yang aku pakai tak sesuai sangat nak berziarah...dan abang lan belikan aku sepasang baju kurung...warna hijau pucuk pisang...cantik baju tu....dan aku minta dia belikan buku yassin yg murah2..dia pelik tapi dia ikutkan juga... sampai kat rumah arwah, aku pun bacakan yassin...itu je yang mampu ku buat...sepanjang membaca masa tu...aku tengok abang lan memerhatikan aku...

bila balik dari melawat, aku pun tanya kat abang lan...kenapa dia tak baca sekali?..dan dia diam...akhirnya  dia bersuara....dengan rasa sedih...dia bagitau yang dia  tak pandai.....astaghfirullah....mengucap panjang aku masa tu....speaking london macam air...tapi....baca Quran tak tau....terperanjat aku....dia pun mula bercerita pasal sejarah hidup dia.... mama n papa dia hantar dia ke international school...kat sana tak ajar agama...dan dia tak sekolah agama...so...no wonder la....dan dia selalu kata yang hidup dia sepi....patutlah...sejahat2 aku masa tu...aku tau mana buruk dan mana baik.......dan sepanjang berkawan dengan dia...tak pernah sekali dia cuit aku.....sebab itu prinsip aku...dan dia hormati prinsip aku....dan kerana kelainan aku dari perempuan lain la dia suka pada aku....katanya....dan dia minta aku ajarkan dia tentang islam.....

nasib baik arwah atuk aku dulu guru ngaji...ada la pengalaman aku pasal mengajar ni..sebab masa kecik2 dulu...aku memang di ajar untuk mengajar...hehehe....maklumlah...adik2 ramai....setiap kali aku keluar ngan abang lan...aku mesti bawa muQaddam..dan abang lan ni terang hati...sekejap je dah pandai.....dia rajin.....dari muQaddam naik Quran...siap ajar nahu2 yang patut la...idgham...izhar..iqlab..dan yang aku tau la...panjang pendek bunyinya...harkatnya...dan dalam masa mengajar, aku juga belajar.... jadi taklah susah sangat mengajar dia...cuma susah bila mengajar dia sembahyang...sebab laki ngan pompuan kan tak sama tertibnya... jadi aku kenalah buka buku balik...hahahaa....bila dikenang kenang memang ler seronok....

akhirnya abang lan pun khatam Quran...masa tu dia hadiahkan aku cincin dan rantai sebagai tanda terima kasih....dan paling gelihati....rantai dan cincin tu aku tak bawa balik umah...aku minta dia simpan...setiap kali keluar ngan dia jer baru aku pakai...sebab....kang terperanjat pula mak abah aku tengok....so...cover line la kan...sejak dari tu aku tengok abang lan dan tak sehavoc dulu.....dulu dah mula slow ngan group....kalau dia ajak kuar...jarang la gi port lepak kami dulu.....dia bawa aku gi library...dan dia bawa aku lepak kat tempat baru...tempat yang mendamaikan....atas bukit....area bukit serene...memang cantik sangat tempat tu..dan tempat tu la yang jadi tempat aku ngajar dia...dan menikmati keindahan alam ciptaan Allah...

sampailah satu hari ni...masa tu aku trial SPM...abang lan tetiba minta aku lupakan dia....terperanjat sangat2 masa tu...takde ribut..takde angin tetiba dia minta aku tinggalkan dia....masa tu aku rasa keliru..sebab aku dah mula sayangkan dia...dia bagi alasan nak berhijrah ke australia ikut mama n papa dia....nak sambung family business...dan itulah pertemuan terakhir kitorang....aku sampai sakit2 bila teringatkan dia....sampai masa aku ambik SPM aku kena demam teruk...macam dah takde mood nak jawab exam...exam pun dalam bilik rawatan...masa tu hanya Allah yang tau betapa sengsaranya hidup aku...keseorangan menanggung derita...chewah....dan dari itu....aku benci pada lelaki...pada aku lelaki semuanya sama...

dan takde lagi kisah abang lan yang aku dengar...sehingga aku terima surat dari seseorang....surat dari abang lan untuk aku...dikirimkan pada kawan baik dia untuk aku....mulanya aku malas nak baca..aku buang..tapi abang man minta sungguh2 aku baca...katanya sangat penting...antara hidup dan mati dia...amanah orang...dia kata aku perlu baca surat tu....surat tu menceritakan segala galanya.....barulah aku tau kenapa abang lan berubah...rupanya dia ada kanser usus...tak jaga pemakanan..dan dimasa aku terima surat dia...dia dah pun kembali ke rahmatullah....sedih sangat.....rasanya berhari hari aku menangis kesedihan...surat yang arwah tulis gunakan pen merah.....4 helai......sedih aku......dan surat tu masih ku simpan dalam simpanan ku... antara kenangan terindah aku dan arwah....

tahun berlalu...saat aku bekerja dengan Kamal Hussin Electrical Works.....dimana aku masih ingat tarikhnya...iaitu tarikh pertemuan pertama aku dan suami....24 mac 1997...masa tu dia membelakangkan aku... dada aku berdebak debuk...sebab susuk tubuhnya macam abang lan(masa tu aku belum tau abang lan dah meninggal).....rambut dia...memang sama....tapi bila boss aku panggil dia..."bibir....." fuhhhh.....sah bukan dia....dan bila dia toleh...memang sah..bukan dia...walaupun ada iras iras la sikit.....dia datang dan senyum...dan hulurkan tangan...nak tak nak aku salam la jugak ngan mamat tu....tapi dalam hati aku menyumpah nyumpah...apa la mamat ni...tak tau hukum ker apa....

menyampah ngan mamat bernama 'bibir' ni... sengih sengih...ketawa macam apa ntah...terperanjat aku time dia ketawa.....boss aku pun kenalkan..."mah...ni bibir.....lepas ni kalau dia datang ofis....layan kan je eh...?.. dia ambik barang ke apa...catatkan...kalau dia buat claim, bagi dia..imah lepas ni  akan banyak bekerja sama dengan dia...kalau hussin tak sempat datang ambik imah, imah pergi ngan bibir..." bertambah lebar senyuman si bibir ni....menyampah.....aku tak tau kenapa aku menyampah sungguh tengok mamat tu...

bila dia tak datang ofis aku tertanya2...bila dia datang aku menyampah pula....ish..ish..ish...nak dijadikan cerita...satu hari tu..aku cadangkan pada boss untuk buat caruman kwsp...sebab aku kata salah disisi undang undang bila sebuah syarikat beroperasi tanpa mencarum...dan dipersetujui ramai...masa buat pendaftaran, kena isi borang dan cop jari...setiap orang dah buat kecuali group jointer yang diketuai oleh bibir....aku pun telefon la dia bertanya bila dia nak datang buat pendaftaran....dia kata nanti petang dia datang...dia suh aku tunggu...

tunggu punya tunggu tak datang2 lagi budak ni.....geram betul aku....dah lah hujan....mula mula gerimis...makin petang makin lebat hujan turun....aku pula ada kelas mengaji petang tu...si bibir tak muncul muncul lagi...merah padam muka aku menahan marah....bila dia tiba...dengan selamba dia minta maaf....senyum lagi... bengang betul...aku pun buat pendaftaran..minta ic...nama sedap...SHAMRUL SIHAR...tapi kenapa panggil bibir...?dalam hati aku bertanya....sesambil dia dok tunggu aku buat borang dia...dia ambik pen dan kertas...menconteng...gambar yang dia lukis....gambar bibir....ish..ntah apa apa la mamat ni...lepas tu..ambik cop jari...aku suh dia try kat kertas dulu...dekat 10 kali aku rasa dia tonyoh kertas tu....tak nampak cap jari dia....last last malas nak panjangkan masa...aku ambik tangan dia aku tonyoh kat kertas...bole pula...dengan niat aku nak balik cepat gi ngaji...dia tersengeh2 macam kerang busuk....ingatkan hal tu habis kat situ jer..

rupa rupanya.....jadi kecoh la pulak....esoknya...datang la budak dia nama Dol....Bedol... dia pun buat pendaftaran..dan dia cop jari..ok je...tapi dia tanya..."kenapa taknak pegangkan tangan kita..?uish awak ni...tangan bibir nak pegang..tangan kita taknak pegang.."pergh...menyirap.....bengang pun ada....kuwang ajar mamat ni...bukan dol je yang tanya...semua budak jointer pun tanya gaks....malu aku wei..malu....siap kau nanti bibir......!!!!balik jer rumah...aku terus je ambik tipon dan tipon bibir....aku tanya kenapa dia canangkan yang aku pegang tangan dia..? jawapan yang dia bagi...sungguh menyakitkan ati......dia kata...yea yea....dapat nombor tipon umah awak....yea yea...imah tipon aku...imah tipon aku...!!!lepas tu aku terus hempas tipon...bengang....

malam tu....bila tipon berbunyi...mak yang angkat...mak pun panggil aku..katanya ada orang tipon...siapa pula yang tipon aku memalam ni....?bila aku angkat...suara bibir...lembut jer dia...dia tanya ngan aku....kenapa aku bencikan dia..? airmuka aku nampak sangat tak suka ngan dia....dia tanya ngan aku..dia ada buat salah ke?..kalau ada bagitau...pertama kali dia tengok aku....dia dapat rasa yang aku ni tak suka dengan dia....tetiba je aku rasa bersalah...ye la...aku benci apa abang lan buat pada aku...pada saat aku perlukan dia disisi...dia pergi tinggalkan aku...tapi apa kena mengena ngan sibibir ni...?hanya kerana dia mengingatkan aku pada abang lan.....dia juga aku benci..?

akhirnya...aku sedar yang aku terlalu ikutkan emosi....dan bermula dari detik itu..jalinan persahabatan aku dan bibir mula terbina...dan aku tak suka panggil dia bibir....aku mula panggil dia....irul.......dan dia kini ialah SUAMI ku yang tercinta..........dan dialah yang membuka hatiku untuk menerima cinta semula.....

arwah lan lelaki pertama yang aku sayang....tapi irul...lelaki pertama yang aku cintai...aku sayangi....aku kasihi....dan dia lelaki pertama dan terakhir bertakhta di hatiku....selamanya....dan aku berjanji tidak akan meninggalkan dia di saat dia susah...di saat dia berduka..di saat dia memerlukan bahuku untuk bersandar...itu janji aku....hanya maut yang akan memisahkan kami...kini segala pahit getir rumahtangga aku lalui....banyak dugaan yang aku tempuhi...masih lagi gah aku berdiri disisinya....aku takkan tinggalkan dia....aku tak nak melalui kesedihan buat kali kedua...biarlah cinta ini ku pertahankan sehingga ke akhir hayat....

lagu ni buat aku teringatkan kepada insan yang amat penting dalam hati aku.....dan pernah singgah dihatiku.....Allah lebih menyayangi arwah lan....dan kerana dia lah aku bertemu jodoh dengan mr hubby ku.... abang...ima sayangkan abang.....abang la sumber inspirasi ima...abang kekuatan ima...abang cinta hati ima....

3 comments:

.........m@ttk!cjr.. said...

wah..dah start menulis nampak..jiwang karatz pulak tuh..takper, mdnor paham..:)

.........m@ttk!cjr.. said...

sedih lah cerita kak imah..mdnoor dapat feel..

imahrahimah said...

hahahaha....tetiba teringatkan arwah tu...itu yang luahkan tu...hehehe....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...