Monday, February 21, 2011

terkenang kisah yang lalu......

Assalamualaikum..... ermph... hari ni mencari kad klinik tomei saya.... sedang dok mencari cari.... tiba tiba terlihat sebuah kotak usang yang sangat sangat bermakna buat diri ini... isinya mengandungi surat cinta antara aku dan mr hubbyku yang tercinta...... tiba tiba aku menjadi sentimental jap... hehehe..... lebih lebih lagi mr hubby ni ada di KL...outstation..buat kerja kat sana.... rindu la jugak kat dia........terubat sikit rasa rindu pada dia bila membaca surat surat cinta kami...hahahaha........kelakar pun ada...... begitu kebudak budakan....

tak sangka....dalam hati ada taman.... ada taman yang indah.... yang mekar dengan haruman dan bau bauan yang harum...muahahaha........

yang buruk itu ada faedahnya, yang baik itu ada pula buruknya....hanya orang yang bersifat ikhlas yang selalu memetik hasilnya....dalam perhubungan begitu juga... dibajai dengan keikhlasan dan disirami dengan doa..insyaAllah... setiap yang buruk akan berlalu begitu saja....dan ikhlas itu membersihkan amalan kita dari kotor kotoran....

Allah menguji orang yang disayangiNya... aku dan mr hubby juga begitu juga....dan ia sedikit sebanyak menambahkan ilmu didadaku mengenai alam perkahwinan.... aku tak anggap ujian yang mendugaku ini sebagai musibah... tetapi aku bersyukur dan menganggap ia sebagai ILMU yang tak dapat dijual beli dimana mana.......

bukankah menuntul ilmu adalah taQwa..? Menyampaikan ilmu itu adalah ibadah.....mengulang ngulang ilmu adalah zikir...... dan mencari ilmu adalah jihad...? Ilmu itu pemimpin...... dan amalan itu adalah pengikut.....dan aku menganggap.....sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan....cuma kita tak tau bila ia akan muncul.......

apabila Allah beri ujian kepada hubungan aku dan mr hubby.... aku sentiasa bersikap positif...aku tak mahu men"downgrade"kan diri aku... aku anggap ia sebagai membina luas akal.... bertambahnya luas akal kita... maka bertambahlah luas hidup kita... dan bertambahlah datangnya bahagia..... sentiasa bersikap positif akan memberi aura positif kepada orang disekeliling kita.... 

Aku redha dengan segala ujian yang Allah beri sepanjang aku menjadi Mrs Shamrul Sihar.... Ya Allah.... aku bersyukur dengan ujianMu... mematangkan aku.... dan mengubah diri aku..... mendewasakan diri aku serta meluaskan rezeki keluargaku ini.....

ianya semua kerana rahmat Allah...dikala aku dalam kemurungan..di kala aku dalam keresahan dan kesedihan..... seorang kawan lama yang telah memeluk islam memberi aku mesej yang yang berbunyi.... 

"orang yang beriman berada dalam masjid ibarat ikan di dalam air sedangkan orang yang munafik berada di dalam masjid ibarat burung dalam sangkar....tunaikanlah amanah kepada orang yang mempercayaimu dan jangan engkau mengkhianati orang yang mengkhianatimu...apabila orang mukmin redha dengan kesakitan, sakit itu menjadi pembersih dosa dosanya..orang yang besifat ikhlas itu adalah orang yang riang gembira..selalu menghargai barang yang ada dan tidak menyerah barang yang tiada....." 

mesej itu aku simpan dalam surat surat yang aku serahkan kepada mr hubby dari sejak kami berkawan...bertunang sehinggalah berkahwin... insyaAllah akan ku abadikan surat surat cinta kami itu buat selamanya...chewah... jiwang lagi.....

aku harap mr hubby aku mengerti akan nilai harga dan masa muda....kerana kita ni hanyalah insan biasa......kita semua merentasi garisan kehidupan yang sama.... merentasi garisan hayat sebelum menjadi mayat... maka aku ingin sekali menikmati masa yang Allah berikan sebaik mungkin.... pada aku... tidak akan miskin orang yang hidup bersederhana...

setiap fitnah yang dilemparkan hingga mencemar nama baik diri...keluarga dan maruahku...aku adukan kepada yang maha esa... dan aku tidak mahu seperti anjing menyalak bukit.... aku hanya diam.... pada aku dian itu adalah kebijaksanaan... dan biarlah masa yang menentukan segalanya... kebencian tidak dapat dimusnahkan dengan kebencian melainkan kasih sayang.... itulah yang aku amalkan semasa berlakunya ribut dalam perhubungan aku dan mr hubby..... pada aku.... hakikat buta bukanlah buta mata... tetapi buta hati.... mereka yang mempercayai fitnah itu ibarat orang yang buta hatinya.... dan miskin budinya.....

dari satu kesusahan kalau kita tidak sabar dan ikhlas akan jatuh lagi pada kesusahan yang lain....itulah yang aku lalui selama ini... kekuatan tidak akan dapat mengalahkan kebenaran melainkan kebenaranlah yang akan dapat mengalahkan kekuatan......kebenaran menghendaki perjuangan...perjuangan mengkehendaki pengorbanan dan pengorbanan menghendaki ketabahan hati.... :)

moral of the story: sabar membawa keuntungan..........

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...