Thursday, November 24, 2011

Pendengar setia?

Assalamualaikum... kerja saya ni kengkadang pelbagai....menjadi penasihat... menjadi pendengar... dan saya sangat suka kerja yang saya ada... saya sangat cinta pada kerja saya ini...

setiap kali berjumpa dengan klien saya, pelbagai cerita tentang mereka... berita gembira...sedih... kalau gembira, saya tumpang gembira... dalam pada itu jika ada cerita sedih,saya turut simpati kepada nasib mereka... dan ia membuatkan saya benar benar menghargai apa yang saya ada......

sekurang kurangnya apabila mereka meluahkan perasaan mereka, mereka akan merasa lega... insyaAllah saya boleh menyimpan rahsia... pelbagai cerita yang saya dengar...nasib yang menimpa mereka diluar sana memberi kesan yang baik kepada saya...membuatkan saya menjadi lebih tabah menghadapi dugaan hidup...

kita mesti bijak dalam memilih orang untuk berkongsi cerita hidup kita.... bimbang tersalah pilih, kita akan menjebakkan diri kepada kesilapan dalam membuat pilihan...kawan ni ada banyak jenis... antaranya kawan ketawa ramai yang ada di sekeliling kita... tapi nak cari kawan menangis sangat payah.. tak ramai yang sudi berdamping dengan kita taktala kita ni ditimpa musibah....

kepada mereka yang ditimpa musibah, sabarlah menghadapi dugaan Allah...orang yang di sayangi Allah memang selalu diberikan sedikit ujian....ujian yang diberikanNya adalah untuk menguji kekuatan iman kita ok... anggaplah ianya semua sebagai cabaran hidup untuk menaikkan darjat kita...insyaAllah.....


doa ini mungkin boleh membantu kita semua, insyaAllah... ini hanyalah sebagai usaha..selebihnya kita minta kepada Allah..hanya Allah yang mampu memakbulkan doa kita semuakan?...ini hanyalah sebagai satu usaha kita sahaja...


dan ini juga salah satu doa...ingat..sebagai satu usaha saja...hanya Allah yang maha mengetahui.....

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...