Friday, January 1, 2021

Selamat jalan pujaan

2020. Selamat tinggal.  Thanks for all the fun, lovely moment we shared. Letting go of old regrets. Kebahagiaan, kesedihan, kegagalan, kesuksesan turut menghiasai tahun 2020. Terima kasih atas kesempatan diberikan peluang mengenal kamu. Ia adalah salah satu anugerah terbesar dan terindah dalam hidupku ini. 

Cinta tidak perlu ditemukan, cintalah yang akan menemukan kita semula. Terima kasih atas nasihat yang sangat benar, aku tidak menangis kerana ianya telah berakhir tetapi aku akan tersenyum apabila mengenangnya yang ia pernah terjadi. Masa lalu. Rasa sakit. Masa depan hanya mimpi. Semua akan berlalu seperti sungai yang mengalir. Biarkan hidupku mengalir seperti sungai kehidupan.

Bulatkan tekad dan jadikan hidup kita lebih bererti tahun ini. Tidak perlu memaksa oranglain mengerti diri ini, tak perlu lagi minta difahami, orang yang peduli akan mengerti tanpa kata kata. Saat paling sedih ialah apabila kita menunggu dan kita percaya dia akan balik walau hakikatnya ianya adalah mustahil.Semuanya perlukan waktu. Semua ada gilirannya. Jangan terlalu pusing dengan penilaian dan pendapat manusia.

Setuju atau tidak. Suka atau tidak. Benar atau salah. Baik atau buruk. Tidak semua hal boleh dikongsikan secara umum. Terkadang kita harus menyedari kita masih baik walapun merasa terluka. Sedarlah diri saja yang menilainya, bukan orang lain merasakannya. 

Kalau aku tidak baik, tinggalkan aku. Aku tidak pernah memaksa orang untuk berada disisi aku. Aku sedar, dunia ini ibarat bayangan, selagi aku mengejarnya aku tidak akan pernah mendapatkannya. Sudah sampai masa aku berpaling dan mengejar apa yang aku perlu kejar kerana aku tau dia tidak punya pilihan selain mengikut aku kerana aku dan bayang bayang berpisah tiada.

Semua yang berlaku tidak seberat apa yang kau fikirkan, tidak serumit apa yang kau bayangkan. Jalani saja, kau pasti boleh asal berani dan yakin untuk melangkah bersama. Mungkin waktunya bukan sekarang, mungkin nanti. Ketika kisah jauh lebih dewasa, lebih mampu mengawal ego masing masing dan beralah demi sebuah kebahagiaan. Sekarang, aku hanyalah kesalahan dalam hidup kau. Aku sebuah penyesalan dalam hidup kau. Memang saling menerima itu susah. Saling berubah untuk menjadi lebih baik juga susah. Sama sama susahnya, maka harus bijak mencari alternatif yang paling mudah diantara keduanya yang susah. 

Maaf aku tak bisa seindah senja. Namun aku tak ingin seperti senja kerana senja indahnya hanya ada di petang hari yang cerah sedangkan aku ingin ada disetiap waktumu. Mengukir bahagia disetiap mendungmu dan menjadi yang indah disepanjang harimu.Kita memandang langit yang sama tetap berbeza maksudnya.Aku ingin menjadi perempuan yang ramah namun tegas, yang lembut namun dihormati dan perempuan yang dibanggakan sekaligus disegani. "Dunia adalah perhiasan, dan sebaik baik perhiasan adalah wanita sholehah" Ayat itu kerap bermain diminda. Dan aku ingin menjadi perhiasan dihatimu.

Terkadang aku lupa yang semuanya yang terjadi ada yang mengatur.

Terkadang aku terlalu bersedih hingga aku lupa ada banyak kebahagiaan yang harus aku nikmati.

Terkadang aku sibuk mengeluh hingga tidak menyedari banyak hal yang indah yang harus aku syukur.

Waktu. Ia menentukan siapa yang akan kau temui dalam hidupmu.Hati. Ia menentukan siapa yang kau inginkan dalam hidupmu.Apapun bergantung kepada sikap kerana ia yang menentukan siapa yang akan bertahan dalam hidup kau. Aku tak perlu menjadi siapa siapa untuk menyenangkan oranglain. Sesuatu yang sudah ditakdirkan menjadi hak kita pasti akan menjadi milik kita. Sesuatu yang sudah ditetapkan untuk kita, pasti tidak akan dibiarkan Allah untuk menjadi milik orang lain.

Kejarlah apa yang perlu dikejar. Tinggalkan apa yang perlu ditinggalkan. Saat datang pagi, jangan menunggu petang dan saat datang petang, jangan menanti pagi. Kita selalu beranggapan esok akan lebih baik sedangkan kita lupa esok kita semakin tua. Maka hadirnya hari ini, jadikanlah ia yang terindah. Tak usah risau dengan masa depan yang penuh misteri. Jika kita mampu memberi yang terbaik hari ini, maka esok mentari akan terbit lebih cerah.

Kamu cantik pujaanku. Bagaimana pun bentuk tubuhmu. Berapa angka timbanganmu. Apapun warna kulitmu. Seberapa bentuk rambutmu. Apapun bentuk matamu. Bentuk gigimu. Bentuk hidungmu. Kamu cantik dan sentiasa cantik dimataku. Percayalah. Kecantikan dalaman itu lebih penting dari luaran. Kadang kadang yang terindah tak diciptakan untuk dimiliki. Cukup untuk dipandang, dikagumi dan tidak layak dimiliki kerana ia mungkin plastik bukan permata. Hati dan lisan tidak seiring.Lisan meminta yang terbaik sedangkan hati meminta yang kita inginkan. Batasku hanya mengagumimu bukan untuk memiliki. Pada kau aku bukan orang yang tepat dan tak tak layak untuk kau. I'm not perfect person. Aku sudah tau rasanya berjuang bersendirian. Sudah faham rasanya tidak dipertimbangkan. Sudah mengerti rasanya ditinggalkan. Bukan jalan kita, tapi jalan Allah. Bukan pilihan kita, tapi pilihan Allah. Bukan keputusan kita, tapi keputusan Allah. Bukan ketetapan kita, tapi ketetapan Allah. Yang penting kita sudah diberi kesempatan untuk merasakan semua.

Aku mencintaimu seperti malam, dipenuhi oleh diam. Aku tak mau menjadi bintangmu kerana tidak mau menjadi satu di antara seribu. Aku tak mau kau menjadi bulanku. Aku mau kita seperti angin. Berhembus dengan mulus, bersatu dan saling memerlukan.

Mencintai seseorang itu adalah hak. Namun memiliki seseorang yang kita cintai tanpa ikatan bukan hak. Jangan pernah takut melepaskan sesuatu yang belum berhak kita miliki. Andai takdirnya dia kembali, Allah jadikan ia untuk dimiliki atau Allah ganti yang lebih baik dari yang ada sekarang, aku redha. Teruslah melangkah selama mana ia dijalan yang baik.

Aku telah selesai. sudah habis dayaku, sudah habis usahaku mendapatkanmu. Aku sudah selesai. sudah tak mungkin aku lakukannya lagi. sudah habis waktunya. sudah hilang dayaku untuk mengejarmu. Maafkan aku. selama ini aku mengejar seseorang, mendambakan sebuah hati yang tidak pernah memperduli.Dulu aku takut kehilanganmu. Sekarang masih seperti itu. Aku takut kehilangan walau hakikatnya aku sudah kehilangan kamu tanpa sedar. 

Jangan terlalu dalam. Nanti susah keluar.

Jalan terlalu terikat. Nanti susah lepas.

Jangan terlalu jatuh. Nanti susah berdiri.

Jangan selalu bergantung. Nanti susah berdikari.

Akulah itu. Yang aku perlukan saling menguatkan bukan melemahkan. 

Selamat jalan pujaan. Aku akan terus melangkah. Aku akan terus terbang tinggi. 2021 aku datang...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...