Saturday, December 26, 2020

Kasihan dan kasih sayang

Kasihan dan kasih juga membawa maksud yang berbeza. Kasihan adalah perasaan tak sedap melihat kesusahan seseorang Rasa kasihan adalah semacam kesedihan simpati atas apa yang sedang melanda seseorang. 

Untuk perkara yang melibatkan emosi secara langsung ialah sifat kasih sayang. Kasih sayang dibangun dari empati dengan melibatkan komitmen yang jauh lebih besar untuk bantuan. Kasih sayang melibatkan kemahuan untuk terlibat secara peribadi, sementara kasihan biasanya tidak. Kasihan lebih banyak menonton daripada membantu kerana kita merasa tidak mampu atau tidak berkewajiban untuk melakukannya.

Seringkali terkeliru dengan perasaan empati, kasih sayang dan keinginan untuk meringankan penderitaan orang lain. Sebenarnya bila ada orang yang sedang dalam masalah, dia hanya ingin merasa didengarkan dan dimengerti. Tiada lain. 

Ya. Menangis. Ia ialah satu perasaan yang lahir dari lubuk paling dalam seseorang itu. Apabila seseorang menangis bukan bermakna dia lemah. Bukan. Ia adalah satu bentuk emosi dan ekspresi spontan apa yang melanda hatinya ketika itu. Menangis bukan boleh dibuat buat. Apabila seseorang menonjolkan emosi ketara bermakna there's something deep inside her. Walaupun 50 tahun bersama, mudahnya dia menggugurkan airmata bermakna masih tersisa rasa yang mendalam. 

Sifat seseorang akan berubah bagaimana dia menerima layanan. Percayalah.



No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...