Saturday, December 26, 2020

Simpati dan empati


Simpati dan empati adalah dua perasaan yang berbeza. Apabila kita menunjukkan perasaan belas kasihan atau rasa prihatin atas kejadian yang menimpa seseorang, itu adalah simpati. Kejadian yang menimpa seseorang dan bukan berlaku kepada kita. Kita hanyalah penilai bagi situasi yang dihadapi oleh seseorang itu.Simpati adalah perasaan prihatin dan perhatian pada seseorang. Dibandingkan dengan rasa kasihan, simpati membawa rasa yang lebih besar pada bersamaan dengan keterlibatan peribadi yang lebih mendalam.Namun, tidak seperti empati, simpati tidak melibatkan perspektif bersama atau emosi bersama. Simpati menyampaikan perhatian, tetapi tidak mengungkapkan kesedihan bersama.

Empati adalah saat kita meletakkan diri pada situasi orang tersebut dan berbagi kesedihan bersama. Empati adalah kemampuan untuk melihat situasi dari perspektif orang lain. Ini melibatkan sudut pandang, emosi, dan kesulitan yang dialami seseorang. Kita menempatkan diri pada posisi mereka dan merasakan apa yang mereka rasakan. Bila seseorang tidak memiliki pengalaman serupa, kemungkinan besar ia memiliki simpati dan bukan empati.


Terkadang terkeliru antara dua ayat ni. Dalam kehidupan juga. Menjalani hidup penuh pancaroba, terkadang lemas dan tenggelam dengan perasaan sendiri. Terkadang merasakan hidup ini tidak adil. Sungguh. I feel your pain. I feel your sadness. But why ea awak tak faham. Kenapa? Susah ke nak fahami saya ni. Susah ke nak dimengertikan. 

Maybe dengan memendam, mendiamkan diri dan mengasingkan diri buat semua kembali normal? 
Sudah sampai masakah saya pergi membawa hati yang lara ini?
Tenggelam dengan perasaan lagi.
Hanyut dilanda badai.

Ya Allah, berikan kekuatan untuk aku terus melangkah.
Hopeless.



No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...