Tuesday, July 10, 2012

masak masak...

Assalamualaikum... hari jumaat lepas, mr hubby pergi mancing ngan abang long saya... ada la rezekinya... dapatlah sikit hasil tangkapannya.. boleh dibanggakan...

Alhamdulillah... saya sangat bersyukur.. kerana pada hari sabtu tu, masa kitorang tengok berita, ada la bot karam dekat Sedili Besar.. kerana ombak kuat dan hujan lebat...

Mengucap panjang saya bila tengok berita tu.. kalau ikutkan mr hubby, dia balik hari sabtu.. tapi dek kerana dia demam dan ada seorang lagi kawan yang demam, makanya mereka pun balik awal...

Alhamdulillah... syukur pada Allah... haish.. tak dapat di bayangkan kalau something happened to him...
Bila dah demam, tekak tak sedap.. nak masakkan bubur mr hubby tak mau.... dia minta saya masakkan lauk kegemaran dia... kebetulan hari sabtu anak saya ada latihan golf di Johor Golf Country Club... sebab nak suruh saya masak, mr hubby sanggup hantarkan anak saya dan minta saya duduk masak di rumah...

apalagi... seronok sangat bila dapat buat sesuatu yang menggembirakan orang orang yang tersayang...

ni masakan pertama, sotong masak hitam... sotong ni hampir dua kilo saya menyiangnya.. pergghh... kecik comel pulak tu... ni sotong umpan sebenarnya....

ingatkan nak masak goreng macam kita order kat kedai tu... ala.. baby sotong goreng.. tapi dah mr hubby nak masak hitam... masak je la... sambil masak saya sempat gak snap satu dua keping gambar...

almaklumlah... bermaharajalela seorang diri di rumah...hahahaha...

sambil tu buka radio era.. carta era... hah apa lagi.. berdondang sayang la saya...

sambil masak.. basuh baju.. dengar lagu... menyanyi... menyapu.. semuanya dalam satu.. hehehehe

ni masakan kedua saya... udang masak sambal... udang ni belum masak lagi saya dah ambik gambar... yelah... excited...

seronok menyanyi nyanyi sambil memasak... terkekek kekek saya ketawa dengar celoteh pak nil dalam era... dengan kumpulan sapa ntah.. mohjo ke apa nama dia...

tengah dok sedap melayan rasa... tiba tiba dengar pula orang beri salam..

cepatnya incik somi saya balik.. saya pun berlari ala ala kajol nak buka pintu... terperanjat bukan incik somi yang muncul.. tapi adik ipar saya... hahahaha... malunya....

terus telefon mr hubby, bagitau adik dia dah sampai.... sempat lagi mr hubby tanya... lauk apa dah siap... kari ikan dia dah siap belum? hehehe.. baru menu kedua la sayang oi..

tiba menu ketiga , ke empat dan kelima tak sempat nak ambik gambar.. malu ngan adik ipar saya.. hehehe... yelah.. sambil masak , sambil melayan dia berbual.. mana sempat nak berkecak kecik ambik gambar..

yang pastinya... saya sempat masakkan kari ikan kerachi untuk mr hubby.... memang sedap katanya... walaupun depan saya dia tak puji, tapi masa mak saya datang, dia puji..hehehe...

dan untuk tomei saya, favorite dia... sotong goreng tepung.... ikan goreng dan sayur sikit...

Alhamdulillah.. lauknya semuanya habis... mujur saya masak lebih... kebetulan mak, abah, kakak dan adik saya datang.... nasi je tak cukup.. sempat la masak nasi baru...

seronok bila berkumpul ramai ramai macam ni...macam macam ragam..macam macam cerita...

2 comments:

Balqis Nazid said...

Banyaknya lauk masak...
Untung ler dapat wife rajin masak..
He..he...

imahrahimah said...

sesekali kak.... akak lagi la pandai masak....kita baru nak belajar... hehehe....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...