Sunday, August 15, 2010

Makmurkan malam Ramadhan....

Memakmurkan malam sepanjang Ramadan adalah sunat dan amat dituntut oleh Rasulullah saw. Perkara ini dinyatakan daripada Abu Hurairah bahawa Nabi Muhammad bersabda, maksudnya: "Sesiapa yang bangun (qiamullail) pada Ramadan dengan keimanan dan pengharapan diampunkan baginya dosa yang terdahulu." (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)

Antara ibadat yang dituntut sepanjang Ramadan adalah solat Tahajud, membaca al-Quran dan mengkhatamkannya sekerap mungkin.


Qiamullail pada Ramadan juga diberi maksud sebagai mengerjakan solat Tarawih secara berjemaah.


Daripada Aisyah diriwayatkan bahawa Nabi menunaikan solat Tarawih di masjid, lalu diikuti beberapa orang bersamanya. Kemudian Baginda solat lagi dan orang yang solat bersamanya semakin bertambah ramai.


Seterusnya, orang ramai berhimpun pada malam ketiga dan keempat, tetapi Rasulullah tidak keluar untuk solat Tarawih bersama mereka.


Apabila tiba waktu Subuh, Rasulullah bersabda kepada mereka bermaksud: "Sesungguhnya aku melihat apa yang kamu lakukan. Tiada yang menghalang aku keluar kepada kamu selain kerana aku takut ia difardukan ke atas kamu." (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)


Pada zaman pemerintahan Amirul Mukminin Umar bin Al-Khattab, umat Islam pada peringkat awal mengerjakan solat Tarawih secara bersendirian.


Kemudian Umar memerintahkan mereka mengerjakan secara berjemaah dan beliau melantik Ubai bin Kaab sebagai imam.


Solat Tarawih boleh dilakukan secara bersendirian, namun lebih afdal dilakukan secara berjemaah.


Perkara ini berdasarkan hadis Nabi bermaksud: "Seseorang lelaki yang bersolat (Tarawih) bersama imam hingga imam itu pulang (selesai mengerjakan solat), ia dikira telah bangun (beribadat) keseluruhan malam."

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...