Wednesday, August 11, 2010

Pengalaman Puasa Sehari....

Assalamualaikum....hari ni baru la rasanya aku start menulis mengenai diri..dan keluarga....kebiasaannya aku banyak bercerita berkenaan dengan perancangan harta dan pusaka...pengurusan risiko..pendek kata berkenaan dengan merentasi garisan hayat sebelum menjadi mayat.... hari ini , 1 ramadhan hatiku berbunga bunga nak berkongsi tentang pengalaman puasa hero aku sorang ni... Muhammad Raziq Syahmi namanya...
Muhammad Raziq Syahmi...
Bangun sahur kul 4.30 pagi tadi..... cuma masak simple jer... ayam masak kicap ngan sayur kacang buncis goreng...favorite my hubby n my lovely son.. raziq laks tersenggut senggut bila diajak makan..makan ye tak ye.. cuma 3 suap... sebab dia kata.. "mummy....aziQ ngantuk....tak nak makan la..." suh minum pun tak nak... aku ngan daddy dia la yang bersungguh sungguh sahur...

dah tu...kitorang naik atas...konon nya nak sambung tido...raziq tak pandang kiri kanan...tido.... daddy dia laks..on komputer..main game...mengah lagi...perut dia senak...makan banyak,katanya.....aku..?sesambil tunggu subuh...lipat baju sampai tertido..hahahaha....nasib baik hubby tersayang kejutkan..kata orang dah azan....awal subuh hari ni... kalau tak...dekat dekat nak habis waktu baru subuh... hehehe....

aku dok berbual ngan hubby...cam tak confident jerk tengok bujang kitorang sorang tuh...mampu ke dia nak pose sampai abis ni...?...ye tak ye... dah la kuat makan... hubby siap kata.."ma...ni conform bangun tido dia cari nasi..."aku laks jawab..."ala..kita tengok je la...agak2 dia bole pose...kita soh dia teruskan...agak2 sangkut..suruh dia buka je...tak mau paksa paksa dia..."

bangun jerk pepagi....raziq terus je tanya..."mummy...bole tak raziq nak puasa?..."alhamdulillah...semangat dia..cam caya tak caya....tapi...akhirnya dia berjaya sudahkan puasa dia.....aktiviti dia hari ni..cuma dok mengadap komputer main game avatar..spongebob...n apa apa lagi dari nickjr....dari pagi sampai la kul 3 ptg...aku laks meneruskan aktiviti sebagai surirumah...mengemas...membasuh dan buat apa yang patut kat bawah....daddy dia laks..tidur...tidur...dan tidur.....tetiba...raziq turun bawah tanya aku..."mummy, raziq haus sangat la....bole tak raziq minum pastu sambung puasa...?" hahaha...sah la..tak sempat habis puasa anak aku ni... tapi aku pun cakap... "raziq..puasa ni maksudnya menahan diri dari lapar dan dahaga...bermula dari subuh hingga ke maghrib..raziq pula dah start dari pagi tadi pukul 5 sampai sekarang...dah 10 jam raziq puasa...tinggal lagi  4jam jer....tapi kalau raziq dah tak tahan, raziq minum la..." tapi dia taknak... cuma...dia buka katup icebox yang ada....mata dia tak habis habis tengok tembikai yang dah dipotong2...

nak masak apa?...raziq minta aku masakkan kari ayam...daddy dia pun kata ok...aku pun masak ler.. biasalah kan.. kalau masak kari...harum bau masakan tu kuat...raziq pula dengan muka cuak bertanya kat aku.."mummy....kalau raziq bau je batal tak puasa..?daddy kata tak bole korek hidung...betul ke...?"nak gelak pun ada...soalan soalan yang dia beri hari ni betul2 mencabar dan membuat aku tercabar untuk memberikan jawapan...hahahahaha....

dah siap masak...hubby ajak gi pasar ramadhan coz nak alihkan perhatian raziq yang dah mula toya...letih dan lapar...aku pun on jerk....sampai je kat pasar...pergh....ramai nya orang....jalan pun berhimpit2....ni la kan orang Malaysia...memang tak sah kalau tak habiskan duit kepada benda yang tak penting...hehehe.... aku bagitau raziq...kat pasar kita cuma cari 3 benda...1.kurma...2.telur burung puyuh(raziq tetiba teringat kat telur kecik yang dia makan kat sekolah...)3.air yang dia nak...

alhamdulillah..dia tak tergoda ngan macam2 benda kat pasar...balik jer...terus jer kemas meja dan hidangkan makanan...ops..................bila buka periuk nasi........tengok nasi tak masak lagi...aduhhhhhhh!!!!napa la aku lupa nak on plug...? ermph.........kesian kat comei aku...nasib baik ada murtabak n mee goreng(mr hubby sempat ler capai masa kat pasar tadi..)....kalau tak...? hampeh dia....hubby berbuka makan murtabak n kari aku....kesian dia....takpelah yang...nasi masak kita makan lagi....ni bukan apa...Allah tu cuma nak kita sembahyang maghrib dulu...lepas tu baru sambung makan....kononnya bila cakap macam tu..dapat sedapkan hati...nasib baik raziq tak banyak hal..dia pun akur...makan mee n murtabak dulu.. pastu solat jemaah....habis tu..raziq mengaji ngan daddy...

seronok sangat hari ni....dan apa yang aku nak kongsikan disini...moral of the story...kalau masak nasi...make sure plug dia on...jangan tak on...sampai tahun depan pun tak masak2 nasi tuh....





No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...