Tuesday, August 17, 2010

idola ku.......tan sri SYED MOKHTAR AL BUKHARI.....

Tidak ada yang mustahil

Banyak yang diperkatakan mengenai seorang tycoon bumiputera terkenal di Malaysia iaitu Tan Sri Syed Mokhtar AlBukhari. Namanya terkenal bukan sahaja di Malaysia malah di serata dunia terutamanya bursa-bursa saham. Tidak banyak yang kita ketahui mengenai latarbelakang beliau malah saya (Nik Zafri) sendiri tidaklah mengenali beliau secara rapat tetapi berikut adalah maklumat-maklumat mengenai jutawan dan tokoh korporat Malaysia yang terkenal ini yang dapat saya kongsi bersama dengan pembaca. Saya terlebih dahulu ingin merakamkan setinggi-tinggi ucapan maaf jika terdapat ketidaktepatan fakta- yang dikemukakan lebih-lebih lagi dari pihak Tan Sri Syed Mokhtar sendiri. Jika ada pembaca mempunyai fakta-fakta yang lebih kukuh, saya memohon agar diemailkan kepada saya.

Tan Sri Syed Mokhtar AlBukhari berasal daripada Alor Setar, Kedah. Memulakan perniagaannya sebagai seorang pengusaha daging pada tahun 1970. Seorang yang terkenal dengan sikap rendah diri, Syed Mokhtar tidak pernah berpuas hati dengan kedudukannya dan sentiasa berusaha keras untuk memperbaiki taraf hidupnya.

Pada tahun 80-an, Syed Mokhtar telah beralih ke bidang pengangkutan yang telah membawa tuah kepadanya sehingga menjadi seorang antara tokoh korporat bumiputera yang terkaya di Malaysia. Karier perniagaannya mula dikenali pada awal 90-an di Johor semasa Tan Sri Muhyiddin Yassin menjadi Menteri Besar. Beliau yang amat meminati bidang pengurusan dan pembangunan pelabuhan adalah salah seorang manusia yang bertanggungjawab menjadikan Pelabuhan Tanjung Pelepas Johor menjadi terkenal di mata dunia dalam tempoh yang sebentar.

Tidak lama kemudian, Syed Mokhtar telah mengasaskan Yayasan (Islam) Al-Bukhary yang telah membina dan menguruskan Muzium Kesenian Islam bernilai RM70 juta di Kuala Lumpur selain banyak menjalankan kerja-kerja amal dan kebajikan terutamanya sekitar Negeri Kedah dan Perak.

Syed Mokhtar juga merupakan pemilik kepada Syarikat Gulf International Investment Group Capital (GIIG) yang mempunyai kepentingan dalam Projek Hidro Elektrik Bakun. Di samping itu, beliau mempunyai kepentingan dalam beberapa buah firma terkenal Malaysia seperti Malaysia Mining Corporation Berhad (MMC), PERNAS, Padiberas Nasional Berhad, Malakoff Berhad, Seaport Terminal Johor Sdn. Bhd., Johor Port Berhad, Impian Teladan Sdn. Bhd., Indra Cita Sdn. Bhd. dan banyak lagi. MMC telah bergabung dengan Gamuda Berhad dan berjaya mendapatkan projek landasan keretapi berkembar bernilai RM14.5 billion sebelum ianya dibekukan oleh kerajaan kerana faktor pemulihan ekonomi. Syed Mokhtar juga dikatakan telah membeli kepentingan majoriti dalam Lapangan Terbang Antarabangsa Senai, Johor.

Usaha gigih Syed Mokhtar telah berjaya menarik perhatian dan kekaguman bekas Perdana Menteri Tun Dr. Mahathir yang menggalakkan lebih ramai tokoh korporat bumiputera dapat dilahirkan menerusi usaha keras sebagaimana Tan Sri Syed Mokhtar AlBukhari.

Pada pendapat saya, Syed Mokhtar merupakan seorang yang tidak pernah mengenal erti kegagalan dan beliau sentiasa belajar dari apa juga kesilapan yang dilakukan. Beliau juga merupakan seorang yang berhati-hati dalam perniagaan terutamanya soal pembelian dan pengambilalihan kepentingan dalam sesebuah syarikat dan projek. Beliau seolah-olah memikirkan kepentingan orang ramai terutamanya bumiputera sebelum membuat apa-apa keputusan penting dalam perniagaan. Dari beberapa sumber dan setahu saya, Syed Mokhtar merupakan seorang yang taat kepada suruhan agama, pemurah, menggemari perkara-perkara amal dan kebajikan, kuat bekerja, merendah diri dan tidak sukakan publisiti. (Tidaklah menghairankan jika beliau dicemburui dan dikagumi oleh ramai orang)

Mungkin inilah antara rahsia kejayaan beliau. Sebagai role model, beliau terlalu humble di mata aku....dan aku ingin menjadi seperti beliau...semakin beliau berharta semakin beliau bersyukur dan berkongsi kekayaan yang beliau perolehi dengan mereka mereka yang layak.....(dipetik dari blog : Nik Zafri)

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...