Tuesday, August 17, 2010

Pengalaman Bercakap di khalayak ramai.....

Assalamualaikum....
Hari ni aku nak berkongsi pengalaman aku berdiri di hadapan orang ramai......sesungguhnya aku malu nak berkongsi tetapi hati ini mendesak untuk aku kongsikan....mungkin akan memberi manfaat kepada mereka mereka diluar sana untuk memotivasikan diri mereka.....
ni masa kat KUITHO

Dulu...aku memang tak mampu untuk bercakap dikhalayak ramai kerana aku ni pemalu orangnya....Menggigil gigil rasa lutut...apatah lagi bibir aku menggeletar bila disuruh bercakap...hinggalah terjadinya satu peristiwa yang membuatkan aku mengatasi masalah itu..bertitik tolak dari situ aku tak lagi menoleh kebelakang malah aku terus maju sehingga aku mampu mengatasi kelemahanku ini....

Tahun 2008 ...bulan ogos...Kerjasama pihak Amanah Raya Berhad  dan Jabatan Pelajaran Negeri untuk mempromosikan Wasiat Terakhir di Wilayah Persekutuan...dan syarikat kami dilantik sebagai wakil terpilih... memandangkan syarikat kami beroperasi di Johor Bahru, maka pihak syarikat telah memilih beberapa orang wakil Johor Bahru untuk dihantar kesana selama lebih kurang sebulan.... dan aku salah seorang yang terpilih....

untuk melayakkan diri ke Wilayah Persekutuan(WP) kami dikehendaki untuk membuat taklimat di hadapan pegawai pegawai yang berkenaan... pada masa tu.....ramai jugaklah orang...undi dicabut...dan aku orang pertama yang kena buat taklimat mengikut skrip yang diberi....semua bahan diberi...tinggal kita olah mengikut ayat kita...bayangkan...masa tu ada la beberapa peserta kena berlakon jadi cikgu....apa lagi... bila nama aku disebut untuk berdiri dihadapan orang....pucat lesi muka aku...kalau ditoreh pisau..rasanya tak berdarah...

aku mulakan dengan mukadimah...macam tak terkeluar ayat yang aku nak ucapkan....dan ketika itu pen yang aku pegang ditangan nampak bergoyang goyang....menggigil gigil badan aku...ayat yang aku keluarkan pada masa tu....assalamualaikum....lepas tu suara aku tak lagi kedengaran...semua ketawakan aku..ada yang turut bersimpati...tapi tersenyum kambing....dan ada satu mamat ni...ketawakan aku terbahak bahak sampai jatuh kerusi.....siap dia sound aku..."rahimah....hak' alah...aku ni beriya iya nak tulis apa yang kau bakal cakapkan...tapi hampeh...siol la kau...buat lawak tul...hahahahahaha..." merah padam aku masa tu... sampai boss aku kata..takpe...dok la dulu......

bertitik tolak dari situ...ia memberikan aku satu rangsangan semangat untuk mengubah diri aku..sikap aku dan perilaku aku untuk menjadi "seseorang...".....aku kata dalam hati..."kau tunggu la...aku akan buktikan yang aku mampu lakukan yang terbaik dari korang yang ketawakan aku dulu....."

aku ke WP juga...bukan sebagai penceramah...tetapi sebagai pembantu....dan semasa di WP aku minta izin untuk memberi ceramah di beberapa sekolah......alhamdulilllah....aku yakin aku mampu..... dan akhirnya aku mampu lakukan...sekolah pertama: aku menggigil...dada aku macam nak runtuh...berdebak debuk...tapi masa 1-10 minit yang pertama je....selepas tu...bila aku rasa selesa...aku dah tak menggigil lagi..... kesekolah kedua pun macam tu...betullah kata orang... practice make perfect....hari hari aku buat benda yang sama....akhirnya...kegigilan itu pergi sendiri....

bermula dari itu..aku sedar kemampuan diri aku..aku perlu berubah...berfikir di luar kotak....dan aku perlu mempositifkan diri....setiap kali aku berdiri dan berucap....aku akan memastikan kesilapan yang pernah aku buat tidak lagi aku ulangi....aku akan memperbaiki mutu ucapan aku setiap kali aku dapati ucapan itu perlu diperbaiki...dan kita perlu ingat.....hari ini mesti lebih baik dari semalam dan kita kena pastikan hari esok lebih baik dari hari ini....itu prinsip yang aku pegang...semakin kita berpengetahuan...semakin itu kita perlu lebih merendah diri...jangan la bongkak....jangan cepat megah diri....

alhamdulillah...setelah 2 tahun berlalu...dah lebih 100 sekolah yang aku kongsikan kepentingan menguruskan pentadbiran harta pusaka....melalui wasiat terakhir....dan ramai dikalangan masyarakat melayu islam khususnya yang telah berwasiat....dan itu aku rasakan jihad terbesar aku....memastikan mereka diluar sana dan waris waris mereka ditinggalkan dalam keadaan tidak meminta minta........

dan aku harap..kepada mereka mereka yang memperjuangkan muamalah islam ini melalui takaful....islamic unit trust...dan apa apa yang berkaitan dengan perancangan kewangan islam....marilah kita bersama sama memperjuangkan dan mempertahankan masyarakat islam khususnya....untuk memastikan mereka memilih apa jua yang mereka inginkan..samada melalui pemakanan....kewangan...dan apa sahaja melalui....halalan toyyibah atau yang dibenarkan mengikut syara'....Wallahualam...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...