Saturday, August 21, 2010

kredit kad...oooo..kredit kad.....

assalamualaikum..... hari ni nak share sikit tentang penggunaan kredit kad...sesungguhnya aku ada pengalaman pahit dengan kredit kad ni.....masa beli rumah 9 tahun lepas, aku apply islamic loan...pada masa tu aku dapat 3 dalam 1...dapat loan...dapat current account and dapat kredit kad....so.....senanglah sikit urusan nak dibuat...kira cam one stop centre la.......

so..nak citer  pasal kredit kad..masa dapat kredit kad tu..aku n hubby tak guna pun...hampir setahun tak guna....coz malas nak membabitkan diri ngan hutang berganda ni....lagipun aku dulu kan ambik course accounting...pastu ambik plak business study....so...faham la gak tentang 'keganasan' kredit kad ni.....

nak dijadikan citer..satu hari ni mr hubby cuba la gesek kredit kad kat stesyen minyak.....dia kata "yang...saja je ni nak cuba..try...test guna kredit kad...bole tak..?" aku pun kata ...cubalah...bermula dari detik itu...dia excited dengan kredit kadnya.....pegi memana dia mesti nak guna kredit kad....aku pula hujung bulan tolong ingatkan dia untuk buat full settlement untuk kredit kad...

betullah kata orang..selagi boleh gesek...dia gesek ikut suka...sampai beli benda yang tak patut patut....rim kereta...stereng...mainan...ntah apa apa lagi....sampai satu bulan tu dia belanja ke kredit limit yang ditetapkan...terperanjat beruk jap aku masa tu..bila bil sampai....dalam satu bulan dia belanja sampai 8k....padahal masa tu kami bertiga je.... anak l je..bukan 10......

nak suh dia buat full settlement dia teragak agak...sebab masa tu aku tak keje...sebab aku nak tumpukan perhatian pada anak....dan average pendapatan dia dalam 5k je sebulan....kalau tak silap masa tu tahun 2005.....tapi expenses bulanan memang tinggi...biasanya aku memang asingkan duit belanja...duit rumah...dan bil bil....tapi bila tengok kredit kad dia macam tu....rasa macam nak nangis...dia kata takpe...kita bayar sikit sikit.....

aku ni jenis orang yang tak suka berhutang....memang itu sifat aku...kalau aku nak sesuatu...aku akan simpan sikit sikit...bila dah cukup duit baru aku beli apa yang aku nak....jadi bila dah terbabit dengan hutang ni...aku rasa macam apa dah....sampai sekarang...kalau tengok rumah aku...semua yang ada biasa biasa aje...sebab.. aku tak suka berhutang..aku lebih rela guna apa yang ada dari membazir....for example...sofa kat umah tu dah 10 tahun..tak bertukar lagi....coz...dimata aku..sofa tu masih ok...fella design....memang tahan lama...cuma dah tak follow new trendy...but to me..it's ok...itupun makcik aku bagi sofa tu....sebab...dia ni memang ikut trend semasa..masa tu dia beli kayu jati pulak...masa tu tengah havoc penggunaan kayu kayu ni....kebetulan masa tu aku memang tengah kumpul duit nak beli sofa...bila dia offer...aku pun ambik la...aku tak kisah...jadi duit untuk beli sofa aku beli mesin basuh dan refrigerator....dapat 3 benda sekali...sukanya aku.....

lepas tu hubby beli set bilik tidur dan meja makan......kiranya dah lengkap la rumah baru kitorang masa pindah....dan itu je barang barang yang kekal hingga kini....ada la bertambah sikit sikit....tapi yang asasnya dah cukup....walaupun ada yang sound..bila nak upgrade rumah.....?...aku ketawa je....pada aku...selagi hutang rumah tak settle..jangan nak beranganlah buat yang bukan bukan...cuma rumah je bebanan hutang yang aku terpaksa ambik..coz...nak beli rumah cash..tunggu aku tua baru merasa....jauh lebih baik dari aku menyewa...ibarat rumah ni aku sewa la....cuma sewa dia mahal sikit dari biasa coz akan datang jadi hak milik kitorang....sebulan dalam 1.2k...dan alhamdulillah tinggal lagi 9 tahun jer....coz kitorang tak ikat lama lama.... kiranya masa umur aku 40 tahun nanti rumah dah habis bayar....masa tu umur hubby 42 tahun....boleh lah tambah a new asset masa tu......

berbalik citer kad kredit tu tadi....selagi hubby tak settle hutang kad tu..aku macam tak tenang...mula mula dia bayar 1k je that month...dan aku ambik kredit kad dia...aku cakap abang jangan guna lagi k...dia angguk je....tapi tak sampai 3 hari...dia minta balik...dia kata...simpan je tapi tak guna...just in case...terdesak....ok la...kad dia...

for the next month...statement sampai lagi....kali ni baki hutang naik 7.5k...sepatutnya 7k je..sebab last month aku bayar 1k....paling paling tak interest takde la banyak cam tu...fikir aku....hubby bayar yang sama...1k...aku dah mula risau...coz interest yang dikenakan pihak bank ada tiga....1 caj untuk lewat..1 caj penggunaan tunai....1 caj penggunaan biasa....pergh...6 bulan hubby bayar tanpa miss 1k...hutang kami tak settle lagi....akhirnya..aku buat keputusan drastik untuk pergi kebank dan membatalkan kredit kad tersebut...tak apalah takde kredit kad..asalkan takde hutang...hutang merepek aku kata...

hubby macam tak setuju..tapi aku tetap minta batalkan..sebab aku rasa tak berbaloi....bayar interest terlalu tinggi macam tu....masa cancellation tu hutang tertunggak campur interest ada lebih kurang 12k....padahal hubby dah tak guna lagi...dan masa buat cancellation barulah interest dia terhenti...kita hanya perlu bayar baki hutang yang ada....masa tu la aku baru rasa lega....

dan selama 6 bulan aku dan hubby settlekan semua hutang pada kad kredit tu....dan hubby laks berjanji tak akan guna kredit kad lagi....bila dia nampak hutang yang dia pakai dan hutang yang perlu dibayar tu berganda... satu pengajaran berharga buat dia....dan kini dah 4 tahun aku bebas dari belenggu kredit kad ni...jadi...aku harap korang yang terbaca catatanku ini berhati hati...berbelanja biarlah berpatutan..ukur baju di badan sendiri....

dan aku tak malu bila berbelanja menggunakan debit kad....99% kawan kawan aku ada kredit kad..tapi aku tak heran..sebab aku tau...mereka mereka yang ada kredit kad ni..kalau tak berjaga jaga pastinya terlebih belanja...silap silap hutang mereka lebih banyak dalam penggunaan kredit kad....tapi aku...guna debit kat....aku tau la kalau kad aku declined maknanya takde duit dalam bank aku..aku belanja ikut apa yang ada....tapi setakat ni tak pernah lagi declined kad bank aku..hehehe.....dan aku berjaya kumpulkan 50 ribu threat points dalam kad aku....

dan aku kini diburu oleh mereka mereka yang menjual kredit kad...tapi masih belum berjaya.....aku memang tak akan ambik kredit kad ni...sebab aku taknak pisang berbuah 2 kali.......cukuplah sekali pembaziran yang hubby buat dengan membayar nilai berganda untuk apa yang dia guna....


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...