Saturday, January 21, 2012

don't judge a book by it's cover...

Assalamualaikum, hari yang indah ini saya ingin sekali berkongsi tentang satu kisah...

dahulu, semasa saya mula mula menjejakkan kaki ke alam pekerjaan yang sangat saya cintai kini saya pernah merasa begini...


saya selalu dalam keadaan ini... geram... sakit hati... semuanya seringkali berada dalam diri ini....amarah...dendam membara dan sering mengamuk...


yelah...penat kerja...hasil takde... lama kelamaan timbul rasa bosan sehinggalah satu hari yang mengubah persepsi hidup saya...

seorang kawan seperjuangan saya ditimpa musibah sakit, disusuli dengan kematian yang amat tragis....

pada ketika itulah perasaan insaf menyelubungi diri.... saya terpempam dengan keadaan... saya terasa begitu kerdil... saya begitu takut.. seolah olah kematian itu boleh berlaku kepada saya pada bila bila masa sahaja... mungkin kalaulah saya yang ninggal pada ketika itu...apalah yang saya tinggalkan...

tambah menakutkan saya, begitu banyak dosa dosa yang telah saya lakukan... Ya Allah.... insaf sungguh...dan ketika itulah baru saya menghayati erti hidup yang diberikan oleh Allah...

Peluang kedua buat saya untuk mengubah hidup dan pandangan saya kepada keadaan sekeliling saya....saya yang dahulunya negatif... kini berubah menjadi positif... saya yang dahulunya murung, kini berubah menjadi periang... saya yang dahulu pasif kini berubah menjadi agresif....saya yang dulunya sentiasa berprasangka buruk kini berubah berfikiran baik.... itu yang paling best....

wah... memang nikmat apabila kita menghayati dan cuba menjadi seorang yang lebih baik... aura positif mula mendekati kita...


bila kita berpegang kepada prinsip hidup yang lebih baik, maka yang baiklah datang kepada kita.. Alhamdulillah... saya kini menuju ke arah kejayaan... Syukran Ya Allah.. Syukran... Segala limpah kurniaNya sangat sangat saya hargai... 

dan ingin saya tegaskan, jangan selalu berprasangka buruk kepada sesiapa sahaja.. seperti saya yang dulu... kini saya suka dengan quote ini... don't judge a book by it's cover... please la... jangan berprasangka buruk.....

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...