Tuesday, January 24, 2012

tak sangka...

Assalamualaikum... ermph... seronok sangat saya dan family bercuti di dalam ini negeri.. hahaha... tapi yang sangat tak seronok apabila mr hubby buka cerita tentang kisah lama....

di sini nak sangat saya jadikan pengajaran dan harapnya dapat menjadikan pembelajaran buat kita semua... masa mr hubby tidurkan tomei saya, saya online jap.. balas mesej mesej klien dan pertanyaan.. ada seorang bertanya tentang wasiat tu orang sekampung mr hubby...

saya ni jenis yang tak suka dengar sebelah pihak saja... tapi saya sangat sangat bengang bila mr hubby membuat tuduhan melulu kepada bakal klien saya ni..bila saya tanya, bagaimana dia tahu tentang bakal klien saya ni..mr hubby pun bagitau... lama kami berbual... dari satu bab hingga ke satu bab... rasanya dari jam 9 malam hinggalah hampir jam 2 pagi... sempat kami order makan malam dalam bilik saja coz tomei dah tido...ketika inilah dapat kami berbual... tapi saya sangat tak seronok bila perbualan kami berkisar tentang masalah oranglain...lama dah cerita ni, hanya malam tadi baru terbongkar bila mr hubby bersedia untuk bercerita tentang hal itu... pernah saya bertanya dahulu tetapi mr hubby tak pernah nak cerita...dia hanya mendiamkan diri... kini bila dah berpeluang takkan saya sia siakan begitu sahaja...


apa yang dapat saya simpulkan di sini, saya memang tak suka kawan mr hubby yang sekampung dengannya itu... macam ada something wrong je ngan minah tu...minah tu minah menjeng dan langsung tak bermaruah...minah tu tergamak memburuk burukkan kakak sendiri kepada mr hubby... bukan  kakaknya sahaja yang dia burukkan, malahan suami sendiri... ibu bapa mertua dia...nampak macam dia sahaja yang betul... yang perfect.. hello... kalau saya boleh bercakap dengan dia, ini antara benda yang saya nak cakap..."kalau kau tak suka ngan kakak kau, apasal kau dok menyibuk datang rumah dia...? gi bercuti bagai ngan dia?... kau kata kakak kau sombong bila dah kaya? kau jeles ke apa? apa motif cakap cam tu? cemburu kakak kau lagi hebat dari kau ke? cemburu bila ada orang lebih berharta dan kaya dari kau? yelah nak bandingkan laki dia ngan laki kau cam langit ngan bumi..? that's why kau cari sebab untuk menyalahkan oranglain sedangkan kau yang tak happy sebenarnya?...kau kata abang ipar kau nak test kau?...lawa sangat ke kau? kalau betul dia nak test kau apa buktinya... ye ke?ntah ntah kau yang syok sendiri kot? takkan la abang ipar sendiri pun nak try?..kau kata kakak kau kalau balik kampung macam touch n go.. tayang muka pastu balik....erh.. tempat isteri di sisi suami... haruslah dia touch n go.. kalau suami dia kerja kat jb yang dia nak dok kat kampung apahal? siapa yang nak urus suami dia?..suami dia ada perempuan lain... yang kau sibuk apasal? betul ke?..aku tengok mereka suami isteri ok je... sehati sejiwa... kesana sini bersama... bila masa dia curang?..ntah ntah suami kau yang curang,kau sakit hati pastu kau buat citer hal kakak kau ye?..nak tutup kesalahan kau..kau salahkan orang lain......satu lagi... apasal kau contact suami aku lagi? yang kau nak ngadu bagai ngan suami aku apahal? ke kau yang nak test suami aku?...dah tak de kerja lain?..aku ingat lagi... kau tipon suami aku tengah tengah malam...apahal?... bila aku jawab... kau diam dan letak telefon.. kalau kau jujur..takkan la buat macam tu kan?...kau bagi mesej sayang sayang ngan suami aku dulu.. aku ingat sampai sekarang... dan yang aku takkan lupa.. kau yang cari dan ganggu suami aku, bukan suami aku yang ganggu kau... so... nampak sangat kau ni perempuan gatal yang terdesak... nasib baik la suami aku tu jujur... dia bagitau aku... kalau tak, boleh jadi perang besar... ni satu hal... kau kan dah berlaki..yang kau sibuk sangat nak contact laki aku apahal?..sibuk ajak laki aku keluar tengah tengah malam kenapa? ada masalah nak cerita ngan laki aku sampai nak jumpa tengah tengah malam apahal?...tak malu ke? uish... dasar perempuan murahan erk... nasib baik mr hubby aku tu minta maaf atas ketelanjuran dia berjumpa ngan kau.. kau ingat laki aku siapa?lepas tu kau putar balik cerita kata, suami aku yang ajak kau jumpa... hello... aku kenal la suami aku... kalau dia tak jujur, dia tak cerita apa yang kau cerita pada dia... la.. sudah sudahlah memfitnah sana sini.. kau tau tak hukum memfitnah?... heee... harap bertudung litup tapi mulut macam barua tak guna!...macam kau ni dalam lindungan ka'abah.. baik je segala..tapi hakikatnya... perangai cam taik.."

"nak cerita hal suami kau ngan oranglain apasal? cerita dalam kain tak payah nak jaja sangat... kalau tak suka, tinggalkan saja... minta cerai... ni tak... kau cerita hal buruk suami sendiri kenapa? woi... orang yang kau tidur bersama kau nak burukkan... ibarat meludah ke langit, kena muka sendiri beb... ni aku tengok sampai sekarang kau masih bersama dengan dia kenapa? nak cover line? ke nak tunjuk yang kau ni baik sangat dan suami kau tu jahat sangat?apa motif kau?ish ish ish...kalau dah rasa diri tu good good sangat, carilah jalan penyelesaian...aku rasa kau bertahan sampai sekarang sebab kau ni memang perempuan yang langsung tak boleh nak berdiri atas kaki sendiri...selama ni kau hanya berharap pada suami kau kan? dan kau juga selalu meminta belas ehsan suami aku juga kan? kau tau kelemahan suami aku ni murah hati...so kau ambik kesempatan pada dia kan? kau hanya pentingkan diri sendiri... hello... ukur baju kat badan sendiri la kakak oi...kalau tak mampu,buatlah cara tak mampu..jangan nak besar sangat selera tu... nak ikut kakak kau yang memang layak dan mampu dapat apa sahaja yang dia nak... memang tidak la...tak macam kau...nak berlagak tapi tak mampu...buat malu jer...kalau setakat mekap sebakul boleh tutup muka yang buruk tu... tapi kalau perangai dah buruk, mekap berbakul bakul pun tak guna..ubah dulu perangai yang busuk tu baru boleh nampak kat muka... "

"yang kau nak mengadu dengan suami aku yang aku ni rajin berfacebook la... berblog la... apahal?... kau sakit hati sangat kenapa? sebab kau takde cerita cerita bahagia macam aku?yang kau sibuk sangat aku nak upload cerita aku bershopping la semua kenapa? aku nak upload muka laki aku beratus ratus ke..anak aku je semua dalam blog..yang kau kesah sangat kenapa?kau jeles..? hello... aku belanja semua tu pakai duit aku... titik peluh aku.. takde kena mengena ngan kau..apahal yang kau jaki sangat?...sakit hati sangat?aku kerja... aku ada perniagaan... aku ada pendapatan..so what? yang kau sibuk kata aku kikis duit laki aku kenapa? dah dia laki aku..wajarlah dia bagi aku duit... dah memang tanggungjawab dia... ada aku heran? aku tak hadap sangat la sebab aku sendiri ada pendapatan... lar...kesian erk... aku rasa simpati sangat kat kau.. kau ni memang ada PHD... PERASAAN HASAD DENGKI..kannnn??"

marah betul saya... geram.. bila dah luahkan begini rasa puas sangat... harapnya lepas ni saya tak mahu tahu dan takkan ambik tahu tentang perempuan murahan itu...nampak sangat dia ni memang psiko...dia cemburu dengan kejayaan oranglain, kesenangan orang lain, kebahagiaan oranglain sampai sanggup mereka cipta cerita yang langsung tak boleh dipercayai... walaupun cerita ni cerita lama, tapi saya masih tak boleh terima yang dia menjadi salah seorang sebab mr hubby berprasangka buruk kepada oranglain....dan kerana itu tak pasal pasal mr hubby sangat marahkan oranglain atas cerita yang dia dengar...yelah... takkan kawan yang dah lama sanggup menipu dia kan?

Kadang  kadang saya tak faham perangai manusia sebegini tak ubah macam setan. Setan kan pantang tengok orang lain bahagia, pantang tengok orang lain senang. Pantang tengok manusia gembira. Itulah perangai setan. Dan yang paling saya tak faham, kalau yang buat perangai setan ni adalah dikalangan manusia yang zahirnya nampak baik, selalu solat, kalau time solat tu dialah orang pertama yang mengingatkan kita suruh solat, orang yang berbakti pada mak bapak, orang yang kalau bekerja tu sepenuh hatilah bak kata orang. Tapi still, perangai dia sendiri memang macam setan.

Saya cukup tak faham, kenapa mesti wujud manusia yang macam ni? Puas saya berfikir tapi tetap tak dapat jawapan. Kenapa mesti nak buat orang lain sakit, tak happy and murung sepanjang masa? Tak boleh ke kalau dia biarkan oranglain dengan kebahagiaan sendiri? Saya rasa, mentaliti orang orang macam ni memang ada problem.

Tapi,saya tak sangkalah pulak kan, dalam pada saya menyendiri mencari erti hidup ini, tak kacau orang, buat kerja sendiri...eh ..masih ada jugak suara suara tak puas hati, dan manusia manusia yang terlebih concern yang asyik nak cari kesalahan oranglain.. Ada ajelah yang tak kena kat mata diorang. Saya memang dah serik dengan benda benda macam ni. Dah puas kena dah...Kalau saya layan, memang bodoh sekejap saya rasa. Saya  tak pernah kot sibukkan hal orang. Saya hanya diam je kot sebab saya taknak jadi manusia yang perangai macam setan.

Tapi tulah, bila saya diam, diorang ingat saya buta, tuli, bisu. Sudahnya, saya dan mr hubby pulak yang jadi bahan. Serious saya rasa kadang kadang diorang ni jadi macam ni sebab dah takde kerja kot? Nama je solat tiap tiap waktu tapi hati tu masih busuk macam loji taik.Kalau saya ni buat salah sangat, kenapa tak cakap direct to my face? Kenapa mesti kutuk belakang? Kenapa mesti busuk hati sangat wahai perempuan murahan?Tak takut karma ke? Balasan Allah? Tak takut?

Sekarang ni, saya nak ambil pendekatan berdiam diri ajelah. Malas nak bising - bising, nak mempertahankan kebenaran, biarlah. Nanti nanti Allah tunjuklah. Allah tahu saya kuat, sebab tu Dia uji saya macam macam. Allah sayang saya..Paling kuat pun, saya tulis dalam blog. Wacana ilmiah nih blog saya.Saya harap sangat adalah suku sakat manusia yang busuk hati ni baca blog saya.Sebab saya tak sangka, muka baik macam korang pun sanggup nak menganiaya saya sekeluarga... Esok esok kena balik kat anak - anak korang / diri sendiri ke, time tu saya hanya tersenyum tak perlu kata apa apa. Insyaallah. Chewahhhh ayat!

Ya Allah Ya Tuhanku,Jauhilah aku dari penyakit hati Ya Allah.Amin Ya Rabbal Alamin!

moral of the story... jangan berburuk sangka dengan orang.. dan jangan la ada sifat hasad dengki... cuba ubah  perangai buruk kamu tu, insyaAllah hati kamu akan lapang selalu...hayatilah maksud dibawah ini...




1 comment:

Anonymous said...

Memang ada orang macam ini.

Melihat kelebihan orang lain dengan penuh dengki sekalipun darah daging sendiri.

Ini petanda narcisstic, Puan. Jadi elok jauhkan diri dari orang seperti ini kerana dia berbahaya.

Banyakkan meminta perlindungan dari Allah.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...