Saturday, January 28, 2012

tak terduga...

Assalamualaikum, hari ni saya nak share sangat cerita saya kerana ianya mungkin boleh membantu anda sekiranya anda rasa sangat down dengan apa yang anda hadapi dan alami dalam hidup..

tak pernah terduga dengan kehidupan sekarang ini, saya dahulu hanyalah seorang budak biasa... tetapi dek kerana pergaulan saya dengan orang orang yang luar biasa, ia mendorong saya untuk menjadi sehebat mereka semua..

mak abah saya duduk setinggan, saya tak malu nak mengakuinya.. saya dulu duduk di skudai kiri.. duduk rumah usang... bilik air yang tak berbumbung, tetapi kerana kesungguhan ingin mengubah gaya hidup saya la, saya mampu memiliki apa yang saya ada hari ni...

tahap pendidikan saya hanyalah SPM sahaja.. tak mahu menyusahkan mak abah... tapi kerana saya rasa saya mampu belajar lagi, saya berusaha.. saya berusaha untuk melanjutkan pelajaran saya out campus...siang saya kerja,malam dan  weekend saya belajar...alhamdulillah....akhirnya Diploma Pengurusan Perniagaan yang saya ambil di EDI, dan sijilnya di keluarkan oleh ITM dalam genggaman saya ...takde majlis konvokesyen, takde gambar gambar yang di ambil, tapi saya tetap bersyukur...teringin nak pakai jubah konvo tu masih belum kesampaian...insyaAllah, satu hari nanti, niat saya akan tercapai...

dahulu makan gaji, akhirnya saya mengambil keputusan drastik untuk memulakan perniagaan berkaitan dengan perancangan kewangan islam.. dan syukur ya Allah.. syukur...niat untuk membantu oranglain Allah permudahkan... terus terang saya katakan, saya sangat hipokrit dahulu... maksud saya, saya beria ia menasihati oranglain untuk mengambil takaful.. membuat wasiat, sedangkan saya sendiri tiada pun takaful... tiada pun wasiat...

Alhamdulillah... setelah saya menjiwai dan mendalami bidang ini, akhirnya saya sendiri mengaplikasikan dahulu apa yang saya syorkan kepada mereka... akhirnya barulah saya sedar, saya kena buat dahulu barulah orang lain akan percaya kepada saya... build a trust is not easy...

Saya sangat menjaga polisi yang saya ada, bukan macam dahulu... ambil... lapse.. dan terus takde.. 8 tahun usia anak saya, 8 tahun jugalah polisi saya masih berkuatkuasa... itupun selepas 4 tahun berkecimpung dalam industri ini, saya masih alpa.. hinggalah anak saya lahir, barulah saya rasa benar benar memerlukan perubahan..dan saya mengambil keputusan untuk melakukan perubahan...Alhamdulillah... syukur..... sebenarnya, apa yang kita nak buat, bergantung kepada niat kita sebenarnya... niat tidak menghalalkan cara... kalau niat dah betul, caranya salah..salah la juga...

alhamdulillah.. inilah dia rumah saya....walaupun tak la berapa besar, tapi jauh lebih baik dari rumah setinggan yang saya pernah duduki dahulu... tetapi ini bukanlah bermakna saya lupa asal usul saya... saya sangat bersyukur kerana saya mampu mengubah nasib keluarga saya dan keluar dari kepompong kemiskinan....

ini adalah percutian saya dan ahli keluarga saya ke sabah... menunaikan keinginan keluarga yang ingin sekali merasai keseronokan menaiki kapal terbang....tak pernah terfikir saya mampu membawa keluarga saya bercuti bersama sama... kita perlu berkongsi dan jangan sekali kali melupakan keluarga kita...jangan nak senang sorang sorang.. tak ke mana pun....sekurang kurangnya kalau kita seronok, ahli keluarga kita seronok, semuanya akan bahagia sama....

kadang kadang, bila saya memerlukan rehat.. saya akan membawa keluarga saya bercuti... tak kiralah di mana pun.. asalkan dapat bersama orang yang kita sayang, ini percutian terbaru saya di mutiara hotel jb je... cuti sekolah kerana chinese new year... kalau lah saya masih makan gaji, mungkin saya tak mampu nak bercuti macam ni....mungkin duit yang ada cukup cukup makan untuk bayar hutang dan membiayai perbelanjaan lain....

saya memang tak terduga mampu untuk menikmati hidup yang jauh lebih baik dari kehidupan lalu saya... alhamdulillah.. syukur ya Allah.. berkat doa ahli keluarga dan rakan taulan saya mampu berdiri dengan keyakinan , iltizam dan semangat baru...semoga Allah lorongkan saya untuk terus berjuang dalam meningkatkan gaya hidup saya...


dan yang paling penting, membahagiakan anak saya... dahulu, banyak perkara yang ingin saya lakukan tapi saya tak mampu lakukan... kerana dek cengkaman kemiskinan.. kini, saya tak mahu anak saya melalui kesusahan hidup yang saya alami.. 

saya dan suami tak pernah terduga yang kami mampu untuk memberikan pendidikan terbaik dan memenuhi hajat anak kami... kalau lah kami masih makan gaji, mungkin nak masuk ke tempat tempat yang standard macam ni pun kami tak mampu.... malu... tapi alhamdulillah... saya mampu penuhi hasrat anak saya untuk bermain golf dan berenang serta kelas melukis...alhamdulillah...

anak saya memang dah pandai berenang... alhamdulillah... macam dalam mimpi jer... kehidupan yang saya alami kini jauh lebih baik.. dan saya sangat hargai kesusahan hidup dahulu... ia mengajar saya untuk menjadi lebih kuat dan sasa dalam menghadapi kemelut dunia ini...

anak saya yang dahulu tak pandai melukis, kini semakin improved... bila kita ada duit, kita mampu untuk tunaikan hasrat anak kita dan sekaligus memberikan kepuasan buat kita...saya bersyukur kerana saya mampu untuk memberikan apa yang dihajati oleh anak saya, ianya semua kerana hasil penat lelah dalam industri yang amat saya cintai....

dan tak lupa juga, sesekali memanjakan diri sendiri....
bukanlah niat menunjuk nunjuk tetapi hadiah buat diri sendiri setelah penat bekerja.... menikmati kehidupan juga amat penting kerana disamping kita mengejar yang pasti, iaitu akhirat...kita juga perlu menikmati saat saat indah kehidupan ini...

yang penting....jangan lupa berkongsi kegembiraan dengan oranglain kerana ia sangat memberi kepuasan dalam hidup kita tau....cubalah...


2 comments:

Anonymous said...

alhamdulillah...terbaik lah imah...ingat nak jadi macam imah...boleh jadi mentor tak?...tunjuk ajarku shifu...hehehe - platun harimau (hashim pt raja)

imahrahimah said...

boleh sesangat... bila nak jumpa..hahaha... raya pun tak jumpa kan...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...